NULL Skriv ut sidan - SV: Suhoinen

Anbytarforum

Titel: SV: Suhoinen
Skrivet av: Marcus Boman skrivet 2019-04-08, 19:30
Jag själv väljer nog att stanna vid Pål Olofsson (Suhoinen) och hustrun Elin Olofsdotter kända från Fryksdals härads domböcker.
 
Men visst fadern borde ju heta Olof Suhoinen (Suhonen, Suhoin) och mest troligt borde han ju ha lämnat avtryck i någon finsk källa men inte helt säkert (han kan ju till exempelvis ha dött tidigt).
 
Och som visat verkar det ju finnas minst två med samma förnamn och finskt släktnamn i alla fall år 1621 i de delarna av Stor-Savolax (Suur-Savo) jag gick igenom. En av dem skulle givetvis kunna vara fadern men vem i så fall?
 
Visst vore det väldigt roligt om det gick att bevisa vem som var Lövåsen-Påls far med finska källuppgifter men räcker det då verkligen bara med skattelängder?
 
En vanligt förekommande uppgift på nätet är att Suho(i)nensläktens namn från början var Liikanen. Säkert ingen omöjlighet men varför byta ett släktnamn?
 
Överlag så verkar det vara oerhört snålt med uppgifter om namn på byar/hemman. Tycker jag ser mest namn på socknarna och fjärdingarna men sedan inte så mycket mer i de stickprovsfall jag gjort. Kanhända att något tionde(lag?) benämns vid namn.
 
En annan vanligt förekommande uppgift på nätet är att släktens "stamgods" var (byn?) Savuniemi redan på 1500-talet och tidigt 1600-tal. Hur vet man det när inga bynamn nämns utan mest socken- och fjärdingsnamn?
(Säkert ingen omöjlighet men ändå).
 
Jag har inte gjort några djupdykningar ännu så jag kan givetvis ha missat en hel del.
 
Tack själv jeb för uppgifterna i ditt inlägg ovan.