NULL Skriv ut sidan - SV: Stehag

Anbytarforum

Titel: SV: Stehag
Skrivet av: Ola Larsson skrivet 2019-04-07, 19:34
Jag har börjat följa ett nytt spår i mina Stehag-band, nämligen Lambert Persson som föddes i Stehag 13/12 1880 och som emigrerade till Nordamerika 1905. Han dog i Frontier i Kanada den 25/11 1964. Jag har en del del info om honom ink bilder från nordamerikanska dagstidningar, men har inte hittat mkt om honom i svenska arkiv.

Ngn som stött på honom i db, vb, hb eller dyl?

Jag hittade även detta:
https://sok.riksarkivet.se/?ValdSortering=O_A&PageSize=50&EndastDigitaliserat=False&FacettLimits=SEX8%2FA%3A0&typAvLista=Standard&AvanceradSok=true&Ort=Riseberga+f%C3%B6rsamling&FacettFilter=ort_facet%24Sverige%2FSk%C3%A5ne+l%C3%A4n%2FEsl%C3%B6vs+kommun%2FStehags+f%C3%B6rsamling%3A&page=6&postid=Folk_110118626&tab=post

Nu har förvisso Lambert som jag letar efter koppling till Hasle och inte Verlinge, men jag tycker ändå att det är lite märkligt att det skulle finnas ytterligare en Lambert Persson i lilla Stehag år 1900. Den som dyker upp här är förvisso född 1867 och jag hade uppgiften 1880, men den är inte verifierad. Kan det vara samma Lambert tro? Och vad betyder rollen "foster s" som Fritz Rasmus Rasmusson ska ha haft i denne Lamberts hushåll?