NULL Skriv ut sidan - Jeppa Gunnarsson, d Reslöv 1697, gift med danskan Dorothea Sörensdotter, d Reslöv 1692

Anbytarforum

Titel: Jeppa Gunnarsson, d Reslöv 1697, gift med danskan Dorothea Sörensdotter, d Reslöv 1692
Skrivet av: Ola Larsson skrivet 2019-04-07, 14:23
Jag är på jakt efter mer info om Dorothea Sörensdotter som föddes på Killerups gård i Jylland i Danmark 1635, och dog i Sibbarp #2 5/8 mtl, Reslöv, den 22/6 1692.

Jag verkar inte hitta mycket mer info om hennes bakgrund men tror att hennes vigsel kan vara en ledtråd.

I hennes db nämns hon som "Jep Smids hustri". Jag vet inte om detta innebär att hennes make var smed, eller ngn helt annat? Hur som så ska det finnas en Jeppa Gunnarsson som jag tror hon var gift med, som föddes ngnstans i Halland 1611 enligt obekräftade uppgifter, och dog i Sibbarp i Reslöv 1697. Jag har oberkäftade uppgifter på att de skulle ha gift sig år 1669. De ska i Sibbarp #2 5/8 mtl ha fött Johanna, Sören, Sissa och Kristina, som jag inte heller vet särskilt mycket om. Det ska också ha funnits en "Fru Gunnarsson" född i Reslöv 1615 och gift med Jeppa 1636, var det hans första fru? De ska ha fått Bengt 1649 i Sibbarp #2, men jag saknar mer info, kanske dog hon vid födseln?

Jag gissar att det blir svårt att hitta ngt mer här men tänker att jag frågar er som är bekanta vid Reslöv. Kanske kan en db för Jeppa eller en vb ge mer detaljer kring vilka de var, om det finns sådana kvar. Nu var det väl så att vigsel skedde i hustruns socken normalt sett, men dessa båda har ju på ngtvis tagit sig från Jylland respektive Halland och hamnat i Reslöv, under en tid då samtliga dessa tillhörde Danmark. Jeppa kanske hamnade i Reslöv då hans första hustru kom därifrån, och hämtade sedan dit Dorothea som han gifte sig med i Reslöv då han ju hade sitt leverne där.