NULL Skriv ut sidan - SV: Emporagrius

Anbytarforum

Titel: SV: Emporagrius
Skrivet av: Jan M Keus skrivet 2019-04-04, 18:31
Stefan, du skriver:
Namnbytet var nog inte så dramatiskt, det var relativt vanligt att prästnamn ändrade form vid inträde till det militära. [/size]Torg(er)stedt[/size] är en svensk form av latiniserade [/size]Emporagrius[/size]. Somliga av barnen, Aron och Susanna använde namnet Emporagrius medans Erik Adolf och Christian använde Torgstedt. En känd medlem av släkten Lydert Emporagrius satt i arrest i flera år för han kommit på balans precis Aron. Lydert flydde tom utomlands men återkom sedan till Sverige. Han företrädde allmogen vid olika mål i Uppland i början 1700-talet, han levde så sent som 1708 och använde då fortfarande namnet Emporagrius.
[/size]
Lydert hade en bror Erik, men till skillnad från brodern Lydert så meddelar inte nationsmatrikeln i Uppsala något om honom. Enligt min arbetshypotes, som bygger på Aron anges vara från Roslagen när han inskrivs vid Uppsala univ. är att han då bodde hos Lydert Emporagrius som då var kronofogde i Roslagen och att det vore rimligt i såfall att han var en brorson.

[/size]
[/size]Det er noe som er uklart for meg.
I listen over innskrevne medlemmer av Emporagrius-slekten ser vi Aron Erici E. ble student i Uppsala 1688. Et eller annet stedt i den foregående dialogen leste jeg at Aron skulle vært fødd i 1676. Hvis dette stemmer må han ha vært 12 år i 1588. Litt vel ung, ville jeg tro. Men sikkert mulig hvis man anser universitet som en slags forlengelse av folkeskolen. Et annet sted leste jeg at han fikk stilling som tullnär i 1697. Da var han 21 år. Og dette høres rimelig ut.

Lydert Emporagrius
Finnes det en anetavle over Lydert? Og kunne det være slik at Aron's far Erik E. døde forholdsvis tidlig/eller forsvant mystisk. Og som gjorde at Aron vokste opp hos sin onkel Lydert? Kan dette være årsak til at Erik E. ikke forekommer i dokumentene? Han ble glemt på en måte?

JanM