NULL Skriv ut sidan - SV: Emporagrius

Anbytarforum

Titel: SV: Emporagrius
Skrivet av: Jan M Keus skrivet 2019-04-03, 16:35
Svar til Stefan Simander
Takk for ditt innlegg vedr etterslekten til Aron Torgstedt Emporagrius fra Norrtälje.

 Jeg betaler gjerne 50 øre og en jordgubbe for din påstand/bekreftelse om at Aron’s yngste sønn, Torsten Gabriel Torgstedt virkelig var denne Gabriel Torgerstedt som i 1751 giftet seg i Den Haag med Johanna Kilmann. Jeg baserer min teori på det faktum at i listen av Aron Torgstedt’s barn og -barnebarn i Stockholm midten av 1700-tallet ikke Torsten Gabriel forekommer. Jeg peker ham dessuten ut til å være sønn til ovenfornevnte Aron, fordi en eldre bror Gabriel var nettopp død (1718) da Torsten Gabriel ble født i 1720. Det var på en måte naturlig for familien å oppkalle neste sønn med samme navn.
Navneskift i 1709 fra Emporagrius til Torgstedt var dramatisk og skjedde året etter at Aron Emporagrius var blitt avskjediget fra sin stilling som tullnär i Norrtälje. Min teori er at slekten Emporagrius var i bilde her, og presset ham til navneskift. Mot at biskopslekten sørget for at han fikk en ny (og meget lav) stilling i Roslagen Cavaleri Regiment som korporal. Det forklarer at de første barna i ekteskapet hadde navnet Emporagrius, mens de senere fødte fikk navnet Torgstedt.
 
 Hvordan Torsten Gabriel kom seg til Nederland er verdt å undersøke, men digitale informasjonene synes ikke å finnes. Han bodde i hvert fall ikke i Stockholm, og må ha forlat byen i ung alder. Tok han fatt på en militær karriere og lot seg verve som militær-administrator under de svenske aksjonene i Europa mellom 1700-1750? Slike yrker hadde en del av hans brødre i Stockholm.
 Det kan kanskje være nyttig å ta en dykk i Krigsarkivet’s dokumentene. Jeg gjorde det for et par år tilbake, søkte spesifikk etter Gabriel Torgerstedt, men fant intet. Men med den viten jeg har i dag, burde jeg ha sett etter Torsten (Gabriel) Torgstedt.
 Jeg tror ikke spesielt på en sjømanns karriere. Derimot tok han opp yrket som hans far hadde før 1709, nemlig skatte-commies eller tullnär.
 
Petrus Torgerstedt (1768-før 1839)
 Jeg har sett original dokumentasjon vedr Petrus’ dåp i Hilvarenbeek (Open Archieven). Han var født og døpt 1768 før foreldre Gabriel og Hendrica ble gift (samme år). Etterpå fikk ekteparet en datter, Adriana i 1775 og så sønnen Aaron i 1776.
 
 Adriana fikk etterslekt men Aaron fikk ikke etterslekt. Han var yrkesmilitær, først under kong Louis Bonaparte (Napoleons bror) i det nyopprettede Kongeriket Holland. Som imidlertid ble utradert allerede i 1810, for så å bli plassert under keiserlig, fransk kommando. Dermed ble Aaron innkalt til Grand Armée i 1812, for å «erobre» Russland. Han kom aldri tilbake derfra.
 Kilde: Service Historique de la Défense, Vincennes/Paris og Nederlands Instituut voor Militaire Historie.
Den som førte navnet videre var imidlertid Petrus/Pieter.
 I Scheveningen fikk han to døtre (1795 og 1796) med Leuntje van der Harst. Siden da må han ha forlat henne, fordi da deres yngste datter giftet seg i 1815 ble han offisielt erklært å være sporløst forsvunnet. Og det var ikke rart, han bodde da - i hvert fall - i 1808 i Antwerpen, som Pierre Torgerstedt. Han fikk der en sønn (Gabriel) i 1808 med Anne Cathérine van Mogh og en sønn til i 1809 (Jean). Da han endelig skulle gifte seg med Anne Cathérine i 1809 måtte han bevise at han ikke var gift før. Det gjorde han ved et falskt dokument, hvor han påstod at hans kone Helena van der Harst var død i 1809. Sikkert vanskelig for myndighetene i Antwerpen å kontrollere dette i detalj.
 I virkelighet døde Leuntje i 1816.
Jean Torgerstedt døde ung, men sønnen Gabriel vokste opp og giftet seg (Antwerpen 1839) med Marie Cathérine Janssens. I vielsesdokumentet står det spesifikt at begge foreldrene hans da var døde (moren døde faktisk i 1836). Samme år ble sønnen Michel Clement Torgerstedt født.
  Resten er kort fortalt: Michel Clement T. var sjømann i den belgiske handelsflåten (koopvaardij), gift med Anna Maria Dorrité (f 1840) og far til Louis Auguste (f 1876).
Louis Auguste Torgerstedt bodde i Antwerpen og var slagter (boucher), gift med Trinette Joséphine Tyssen (1878-1939). Da Trinette døde i 1939 var hun den siste Torgerstedt i Belgiën.
Sillerud
 Du har rett, navnet Torgstedt fra Sillerud er ikke relatert til Emporagrius-slekten. Det ble klart da navnet Emporagrius dukket, denne slekt stammer fra Torsåker i Gästrikland, nord for Uppsala og Norrtälje. Emporagrius er den latinske form for Torgstedt.
Vennlig hilsen
JanM