NULL Skriv ut sidan - SV: Emporagrius

Anbytarforum

Titel: SV: Emporagrius
Skrivet av: Stefan Simander skrivet 2019-04-02, 05:15
Att vara född 11/3(11 mars) 1720 i Malsta i Stockholms län, bildat 1714, kan nog mycket väl tänkas ha betecknats med Stockholmiensis/Stockholm nere i Holland/Nederländerna.

(Efter att som fattig teologstudent ha gått miste om ett för mig vikt stort stipendium under 1980-talet, eftersom man inte fick vara född i Norrland eller Stockholm, och min födelseort Vallentuna i Stockholms län då tolkades som Stockholm, så kan något liknande sannolikt skett i Holland vid mitten av 1700-talet!)

Särskilt om (Torsten) Gabriel Torgstedt/Torgerstedt hann leva och vara verksam i Stockholm innan han flyttade till Holland/Nederländerna. Han kanske gick till sjöss? Eller flyttade runt? Vad var hans syssla i Holland?

Han är 31 år när han den 9/5 1751 gifter sig med Johanna Kilman/Kelleman. Det var en god giftermålsålder för en man vid denna tid. De får dottern Johanna som dör späd.

Även vid det andra giftermålet 1766 med Hendrica Petrusdatter Otten är han ju bara ca 46 år, och fick med henne 2 söner:

Petrus/Pieter Torgerstedt (döpt 16 mars 1768), döpt katolskt och anställd som skrivare vid Comité Révolutionaire Batave i Breda i Brabant i Nederländerna. Gifte sig med änkan Leuntje van der Harst från Scheveningen, och fick 2 döttrar med henne.
 
Aaron/Aron Torgerstedt (döpt 18 okt 1776).

Han använder namnformen Torgerstedt, vilket väl endast Arons barn gör?

Första sonen döps 16 mars 1768 till Petrus.
Men här tycks något ha blivit fel i inlägget ovan.
"Die 16 martii baptizatus est Aaron Filius illegitimus Gabriëlis Torgerstedt Stokholmiensis, et Henricha; vulgo Hendrine Otten ", ex Hilvarenbeeck." betyder väl "Den 16 mars döptes Aaron(Aron) oäkta son till Gabriel Torgerstedt från Stockholm och Henricha; i allmänhet Hendrine Otten från Hilvarenbeeck"?

Jag vågar slå vad om 50 öre och en jordgubbe, samt heder och ära (för vad det nu är värt förstås), på att det är (Torsten) Gabriel Torgerstedt/Torgstedt född 11/3, 11 mars 1720 i Malsta som hamnat i Holland och som dör som tullnär 1782 i Breda med ättlingar i Scheveningen i Zuid-Holland i Nederländerna och Antwerpen i Belgien!  :P