NULL Skriv ut sidan - SV: R1b

Anbytarforum

Titel: SV: R1b
Skrivet av: Mattias Lindberg skrivet 2019-03-31, 21:48
Hej,
Jag undrar om någon kan hjälpa mig kring hur jag skall tänka om mitt Y-DNA resultat.

Jag har tagit ett Y-111 test på FammilyTreeDNA och mitt resultat är R-M269 (R1b).

På deras website får jag på Y-111 och Y-67 inga träffar. PÅ Y-37 får jag 6 träffar, på Y-25 155 träffar och på Y-12 5854 (!) träffar. Alla dessa (ok jag har inte kollat alla 5854), men i stort sett alla dessa är Engelsmän, Irländare, Amerikaner och Kanadensare och jag hittar inga svenska förfäder bland de som har lagt ut sådana.

Min äldsta kända förfader är Jöns Månsson föd i Brösarp, Skåne, 1687 och död på samma ort 1753.
Jöns är 10 generationer från mig. Enligt FTDNAs TiP Report är det 99% chans att jag och Y-37 träffarna (97% chans  för Y-25 träffarna) delar en gemensam förfader inom 24 generationer.
Eftersom jag inte får en enda Svensk träff bland alla dessa personer tolkar jag det som att en förfader till mig har invandrat från Brittiska öarna till Skåne vid något tillfälle mellan 800 och 1600 –talet.
Finns det andra sätt att tolka resultatet? Är det någon som har tips på hur jag kan ta detta vidare utan att köpa FTDNAs BIG-Y test för $446?
Tacksam för all respons.