NULL Skriv ut sidan - SV: Hej, jag söker Föräldrar till min farfar Anders Larsson Född 23 september i Färila troligtvis i Svedja.

Anbytarforum

Titel: SV: Hej, jag söker Föräldrar till min farfar Anders Larsson Född 23 september i Färila troligtvis i Svedja.
Skrivet av: Britta Olsson skrivet 2019-03-29, 14:06
Hej Eric,
intressant att läsa färilatidningens födelsedagsnotis om din farfar. Skrevs 1943 om jag tänkt rätt.
Han var ganska samtida med min morfar som levde 1879-1961.
Morfar Jonas bodde i Ljusdal, hade några hästar och några anställda. De körde transporter i området, stannade kanske på Färila gästgivargård och på Lassekrog för förfriskningar på hemvägen. Man kan anta att att de kanske träffade på varandra. 1954, när din farfar dog, var jag 4 år.
Att jag undrade över Lassekrog beror på att namnet Lars förekom flitigt i den släkten, 1671-1925 drev samma släkt det värdshuset enligt en artikel i Ljusdalsposten. Anders pappa borde ha hetat Lars, och Anders har koppling till Lassekrog. Det fanns ingen Lassekrogs-Lars som driver värdshuset på den tiden.
Har tagit mig friheten att titta runt på din farfars mor, på hennes barns födelsenotiser både på Arkiv Digital och SVAR. Men har inte hittat något som kan ge något spår till din farfars far.
Men att följa långsökta spår kan ibland ge svar.
Hälsningar Britta