NULL Skriv ut sidan - SV: Trentz

Anbytarforum

Titel: SV: Trentz
Skrivet av: Jan M Keus skrivet 2019-03-27, 22:48

Hei Compleo
Nylig så jeg ditt innlegg vedr Trentz, hvor du nevner Anna Catharina Trentz giftemål med tullnär Aron Emporagrius i 1702.

Jeg har samlet en del informasjoner om denne Aron, som senere tok navnet Torgstedt. Men ikke nok til å kunne fastslå hans opprinnelse.
Hvem var han?

Jeg har lest mye om slekten Emporagrius, i hvert fall hva jeg kan få till fra mitt ståsted her i Oslo, og har undret meg over hvor i rekken av Emporagrie jeg kunne plassere ham. Var det slik at han var student i Uppsala i 1688, innskrevet som Aron Erici Emporagrius? Da skulle faren hans være Eric Emporagrius. Men hvilke Eric? I alle slektstavler og oversikter forekommer mange Erici, men ingen Aron Erici.

Likevel vil jeg tro at Aron tilhørte slekten, sett på valget av navn han gjorde i rekken av barna sine. Her finner jeg Gabriel og Erik (og Torsten etter svigerfar). Navnet Gabriel fortsetter i slekten helt til Gabriel Torg(er)stedt's død i Antwerpen 1840.


 Fra Abytarforum: 2019-03-06, 19:01
 Emporagrius
 Inskrivna i Uppsala (Uppsala universitets matrikel 1595-1817 (Brenner och Thimon):
 1622 Ericus Nicolai E.
 1622 Nicolaus Nicolai E.
 1630 Israel Nicolai E.
 1644 Gabriel Erici E, Ups.
 1644 Ericus Erici E, Ups.
 1650 Johannes Erici E, (Holm).
 1654 Abel Nicolai E, Holm.
 1654 Daniel Nicolai E, Holm.
 1656 Isarel Nicolai E, Holm.
 1663 Lydo [Erici], Upl.
 1687 Nicolaus E, Holm.
 1688 Aaron Erici E, Rosl.
 1700 Israël E, Gestr.

Mitt spørsmål til deg er om du i din undersøkelse vedr Trentz, har funnet noe mer om Aron's opphav?
Det vil glede meg om du da kunne informere meg.
Med vennlig hilsen

Jan M Keus

Oslo, Norge

janm@keus.no