NULL Skriv ut sidan - SV: Sven Persson född i Perstorps Kommun

Anbytarforum

Titel: SV: Sven Persson född i Perstorps Kommun
Skrivet av: Lena Blondel skrivet 2019-03-23, 08:43
Återigen; ett stort tack!


Jag vet itne vem eller om jag är släkt med någon av dem.


För ett par veckor sedan fick jag ett mail från en Wanda Pierce. Hon omtalade att vi var släkt. Hennes fabror hade
mig som en dna-match på Family Finder. Hon letar efter länken mellan sina anor och Sverige och har själv forskat en
del och i flera år. Resultatet som jag fick bestod i 21 sidor med namn (utan dubbelslag). Det första namnet var Sven Persson, b. 1779, d. 22/11 1853 i Perstorp, Skåne, som hon ansåg en sannolik länk mellan henne själv och mig. Därefter följer 34 andra Perssons från olika hålli Sverige och därefter hundratals släktingar jag har gemensamt med hennes farbror, alla "remote cousins".


Mitt första svar var att Persson är ett så vanligt efternamn i Sverige att de flesta personer har anor som heter Persson, mao att sannolikheten inte var stor. Men sedan kollade jag litet mer om Sven Persson och fann att han hade anor i Riseberga.Min pappa, Börje Fors och hans föräldrar kom också därifrån. Dessutom håller jag på med ett "mirror tree" och även där förekommer Riseberga.


EFter ett dna-prov fick jag veta att min systerdotter bara var en "halv" systerdotter (vi delar på 995,8 cM enligt Myheritage där jag lät göra mitt prov). Jag blev förvånad men inte bestörtad och började leta och "forska". Har varken kunna bekräfta om Myheritage har rätt eller ej. Vad jag förstår är det inte helt omöjligt att de har fel. Än så länge har jag inte  kommit mycket längre. Men med tanke på varifrån min pappas familj kom från, min okända dna-släktings anor kom från  och Sven Perssons anor (alla från Riseberga), så har Sven Perssons släkt blivit mycket intressant. Jag har skickat informationen du gett mig till Wanda Persson men inte  fått något feedback än. Hursomhelst, så är han tillräckligt intressant för att jag ska försöka påbörja ett till spegelträd (håller redan på med några stycken). Men jag hoppas förstås hitta en okänd bio-släkt eller att få min pappas faderskap bekräftat. Har bett mina barn åta sig var sitt spegelträd, men trots "ja" så har det än så länge inte blivit något av.  Att greve Hamilton fick rätt till Lilla Rosenhult gjorde min yngsta mäkta indignerad å Perssons vägnar och, hoppas jag, litet mer motiverad att börja.




Riksarkivet har bilder på mycket men inte på just den bouppteckningen.


Min mamma kommer från Sundsvallsområdet och hennes föräldrar från Göteborgstrakten och Hälsingland. Skåne finns alltså itne med (såvitt vi vet).


Oj, det blev långt!