NULL Skriv ut sidan - SV: Hej, jag söker Föräldrar till min farfar Anders Larsson Född 23 september i Färila troligtvis i Svedja.

Anbytarforum

Titel: SV: Hej, jag söker Föräldrar till min farfar Anders Larsson Född 23 september i Färila troligtvis i Svedja.
Skrivet av: Britta Olsson skrivet 2019-03-19, 20:20
Hej, har kikat lite runt absolutionslängder. [/size]Kyrkoarivens böcker är sorterade i olika serier, alla med bokstavsbeteckningar. Absolutionslängdernas bokstav är G. Kallas även avlösningslängder eller kyrkopliktslängder. Om man titta i NAD kan man se att det finns avlösningslängder t.o.m år 1857, det är för tidigt för din farfar. Hans storebror, som skulle kunna vara ett helsyskon, föddes 1858. Diffar på ett år. Och Färilas avlösningslängder är hur som helst inte digitaliserade. Gå till NAD, skriv in Färila, kyrkoarkivet är arkiv nr.4
https://sok.riksarkivet.se/nad (https://sok.riksarkivet.se/nad)


Kanske var det bekant på bygden, när din farfar föddes, vem som var hans pappa. Men de människorna finns inte kvar längre. Eftersom din farfar drev värdshuset i Korskrogen var han säkert en känd person. Vet du om han visste vem som var hans pappa?
[/size]kanske var det bekant på bygden, när din farfar föddes, vem som var hans pappa. Men de människorna finns inte kvar längre och kan berätta. Eftersom din farfar drev värdshuset i Korskrogen var han säkert en känd person. Vet du om han visste vem som som var hans pappa?
[/size]Min morfar visste, han gjorde en straffbar handling i sin ungdom och satt i fängelse i Gävle några månader. Där uppgav han sin pappas namn, och visste också att pappan hade emigrerat till Nordamerika. Det finns tydligt utskrivet i fångjournalen. Men både morfar och hans pappa hade ett  Hälsinglands vanligaste namn så det räcker i mina ögon inte för att verifiera hans pappa. Jag är inte säker på att ett DNA-test garanterar ett svar på just denna fråga, har inte fördjupat mig i frågan. Har inte fördjupat mig i det. Är inte heller säker på att jag måste få ett svar. Hälsningar Britta