NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 04 augusti, 2008

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 04 augusti, 2008
Skrivet av: Aléxander Elfving skrivet 2008-01-08, 16:00
Är det någon som vet något mer om Hindric Clementsson bosatt i Målllångstad.
H. Clementsson som trol. är av finsk härst. nämnes som bonde i Mållångstad 1 , Alfta under senare hälften av 1600-talet.
 
Så här ser familjen ut:
 
Hindric Clementsson f. 1628 (Finland)
Ella Olsdotter f. 1621 (härst. okänd)
Barn:
Jonas
Segred
Annika
Olof
Clement
 
Taget ut Alfta släktbok.
 
Är det helt omöjligt att få tag på Hindricks far , (som torde heta Clement , hurvida Clement var ett vanligt namn i Finland eller inte lämnar jag osagt.
 
Enligt vissa efterforskningar har jag fått fram att landshövdingen Creutz bad Finnen Klemet Henriksson att i Mållångstad ta upp ett nybygge 1736, Klemet var tidigare furir men sedan bonde i Målllångstad 1.
Han fick uppdraget att uppta ett nybygge , Motivet var att få kontroll över resande till och från Kopparberget och för att få bukt med smugglingen , detta gillades inte av bönderna i Älvkarhed som hävdade att bosättningen var till förfång för deras fäbodar. Så småningom köpte Klemet egen mark och fick även tillgång till fäboden i Mållångsbo
 
Av detta kan vi konstatera att antingen har Alfta släktbok skrivit fel igen i årtalen när Hindrick kom till Mållångstad ,en annan sak är att i släktboken nämns Hindrick som nybyggaren , inte Klemet som i mina forskningar men dom bör vara identiska med varandra.Kan det möjligen ha varit så att en dubbel generation har uppkommit?
 
Sen stavningar i Alfta släktbok innehåller ganska många fel , så stavningen på Clement (Clements,Klemetz o Clemet) och Hindick (Hendrick Hindrich och Hendrich).
Vilket som är rätt , är nog inte så lätt att lista ut , men enligt hfl i Alfta (1700) skrevs Hindricks barnbarn som även fick samma namn efter farfarn så skrevs han som  Clement Hindrick.
 
 
Nån som har nån mer info om dessa finnar i Mållångstad ?  
 
 
Mvh Alexander - bjuder på stavfel