NULL Skriv ut sidan - SV: Ingeborg Olsdotter, Rudstorp

Anbytarforum

Titel: SV: Ingeborg Olsdotter, Rudstorp
Skrivet av: Lennart Werner skrivet 2019-03-18, 10:02
Hej Helen,
verkar ha tappat bort mina anteckningar om saken så jag gjorde en dykning i arkiven igår. Jag är inte säker, utan det rörde sig nog mer om uteslutningsmetoden. Här är vad jag *vet* om Anders Larssons mor baserat på kyrkböckerna:

Hon flyttar från Råda till Gersby, Ransäter 1813; det första av tre oäkta barn, Cajsa, föds 1815 (inte 1814 som det står i hfl); sedan återfinns hon i Övre Kärne och i Högsby, där andra barnet Catharina föds 1820, och i Rudstorp där Anders föds 1829. 1830 flyttar familjen till Hedås. När Anders lämnar boet antecknas hon som lösdriverska och hon avlider 10/4 1862.

Överallt i hfl står att hon är född 1793 (vilket inte nödvändigtvis är korrekt) i Råda. Om vi antar att orten stämmer finns några kandidater: Ingeborg Olsdotter Lilljebjörn *13/1 1794 i Rådaåsen är det inte, för hon dör 1837; inte heller Ingeborg *31/5 1792 i Mjönäs, för hon gifter sig 1816 och föder sitt första barn 1817; Ingeborg *5/4 1791 i Backa ska flytta till "Ö.Lid" alt. till Sunne (?) 1805 – hittar henne inte därefter, men har inte kollat ordentligt. Min toppkandidat, Ingeborg *5/11 1791 i Ullesberg,  flyttar enl. hfl med familjen till Gustav Adolfs socken 1809, men där tappar jag spåret. Det saknas en pusselbit för att definitivt koppla ihop dem ...

Vad är det för Ingeborg från Ransäter du hittat? Också nyfiken på om du vet något om Anders Larssons hustrus släkt, Blomström vid Vägsjöfors bruk.
Nås enklast på mejl leo@silverstone.nu om du har frågor – eller svar!  :)
mvh Lennart