NULL Skriv ut sidan - SV: Åmåls landsförsamling

Anbytarforum

Titel: SV: Åmåls landsförsamling
Skrivet av: Johan Freidlitz skrivet 2019-03-17, 12:29
Söker tips/information kring en Anna-Lisa (Ana-Lisa) Jonasdotter/Jonsdotter, född 1823, d. 10 mars 1910 och hennes oäkta barn.

Hon verkar inte vara född i Åmål landsförsamling eller närliggande. Hon får 4 barn utom äktenskapet som alla bär olika efternamn till början.

1: Johannes, född 2 oktober 1852 i Åmål landsförsamling och i husförhören från 1880-1893 listad som f.d. artillerist med namnet Johannes Stålberg (och noterad som emigrant till nordamerika 1882 i husförhören).

2: Nils Gustaf Löf, född 12 juli 1855 i Åmål landsförsamling och död 17 apr 1913 i Åmål.

3: Manne Bergman, född 16 december 1858 i Åmål landsförsamling, han flyttade senare till Göteborg och arbetade som bagare, gifte sig och fick flera barn innan han avled den 8 februari 1925.

4: Anders Stake/Bergman, född 14 juni 1864 i Åmål landsförsamling. Anders står med efternamn Stake och noteringen att han "nu mera kallar sig Bergman" efter att han flyttat till Göteborg 1882 och då börjat jobba som bagare. Jag gissar att han bor och arbetar tillsammans med sin halvbror/bror Manne och då för enkelheten använder samma efternamn. Anders gifter sig 1896 i Kristine tyska i Göteborg med Emma Olena Edvardsdotter (död 1911) och arbetare som bagare/konditor enligt husförhörslängden. Han verkar senare ha flytta till Stockholm men tyvärr inte vart lyckosam i att hitta rätt kring flytten, han avlider i Enskede 1939.

Någon som stött på någon av dessa i sin forskning och som kanske har några bra tips så mottags detta gärna då jag känner att jag just nu sitter fast i att hitta nya sökvägar kring denna kvinna och hennes barn vars öde jag är nyfiken på.
Anders Stake/Bergman är min farmors morfar.

Mvh Johan