NULL Skriv ut sidan - SV: Stenhoff

Anbytarforum

Titel: SV: Stenhoff
Skrivet av: Susanne Christiansson skrivet 2019-03-16, 20:01
Jag vill göra en del tillägg i mitt tidigare inlägg. I vigselboken för Per Andersson Stenhoff o Anna Stina Syllberg står det att Pers föräldrar Anders Persson och Börta Hindriksson kommer från Stengårdshult från Ås socken, Veddige härad. (Riksarkivet Göteborg hjälpte mig att tyda texten.) Jag har sedan via mantalslängderna hittat att Anders Persson är son till Per Nilsson, som bor i Stengårdshult åtminstone från o med 1662. Stengårdshult består, från åtminstone 1669, av två gårdar. Den ena heter Nils Persgård och den andra Lars Ersgård.  En teori jag har är att Sven Nilsson Stenhoff är bror till Olof Nilsson och Per Nilsson och att deras far är Nils Persson ägare till Nils Persgård.  Hittade en information om att Stengårdshult tidigare stavades Steen gaard holt. Detta skulle förklara varför min släkting tar namnet Stenhoff utan att vara avkomling till de andra Stenhoff.  Dessutom har en Sven Nilsson från Stengårdshult skrivit under mantalslängderna 1676. Jag har läst om att någon har bevis för att fadern till Sven Nilsson är Nils Bengtsson från Enslöv.


Mycket tacksam för kommentarer.

Mvh
Susanne