NULL Skriv ut sidan - SV: Emporagrius

Anbytarforum

Titel: SV: Emporagrius
Skrivet av: Jan M Keus skrivet 2019-03-13, 16:31
Hei Katharina
Du stiller et betimelig spørsmål.
Jeg tillater meg å "grave" litt dypere: Er bokholderen Christian Torgstedt (f 1704) den samme som Mattias Christian Torgstedt (f 1704)? Hvis så, kan Mattias Christian da være stamfaren til den hollandske gren?


Han lever i hvert fall i 1748, når han er fadder ved dåpen til Johanna Catharina Emporagria, datter av (sin bror?) kontorskriveren Aron Emporagrius på Skeppsholmen i Stockholm. Her nevnes han som Christian Torgstedt. Det er selvfølgelig også mulig at Aron Emporagrius er den hollandske stamfaren, men det ser ut til at han ikke skiftet navn til Torgstedt. Og da bærer alle hans etterkommere også dette navn; har jeg forstått det riktig?

Mitt mål ved å delta i denne undersøkelse er å finne ut hvilken av sønnene til Aron Emporagrius/Torgstedt (f 1676) og Anna Catharina Trentz kan vær far til den Gabriel Torgerstedt som dukker opp i 1751 i Den Haag. Da Torgerstedt giftet seg for andre gang i 1768 viser vielsesdokumentet at han er født i Stockholm.
Hvis du (eller noen andre som leser med) har tilgang til Arkiv Digital, så muligens kan vi finne ut om Mattias Christian hadde etterslekt. Jeg har ikke funnet noe mer om ham enn det Stockholm Stadsarkiv viser.
Hilsen fra Oslo
JanM