NULL Skriv ut sidan - SV: Hej, jag söker Föräldrar till min farfar Anders Larsson Född 23 september i Färila troligtvis i Svedja.

Anbytarforum

Titel: SV: Hej, jag söker Föräldrar till min farfar Anders Larsson Född 23 september i Färila troligtvis i Svedja.
Skrivet av: Britta Olsson skrivet 2019-03-13, 14:21

Ett sätt att hitta ledtrådar kan vara att utforska Svedjas omgivningar och Britas familj.
Var kan Anders förnamn komma ifrån, Britas familj eller Anders pappas familj? Det finns flera Lars och Anders i Svedja, både bönder och drängar.
Har tittat i den första husförhörslängd där Anders är införd. Där finns 2 äldre syskon Olof f.1858 och Carolina f.1861. Anders är född 12 år efter Carolina, 1873. Det ska också finnas ytterligare 2 syskon om jag förstått rätt.
Varför har Anders efternamnet Larsson? Vad heter hans storasyskon i efternamn? Kan barnen vara helsyskon? Finns det  någon möjlig Lars i närheten som kan vara pappan, någon Lars i Svedja-trakten som kan utforskas? Kanske en Lars med en oä-son i sin bouppteckning?
Har Brita Olsdotter faddrar på något dop tillsammans med någon Lars? Kan man utläsa något om möjliga pappor i Brita Olsdotters barns födelseanteckningar, i faddrarnas namn? Kan någon av faddrarna var en farbror eller moster till Anders?
Det gick bra för Anders, finns det något i hans väg till värdshuset Korskrogen som kan ge ledtrådar?
Min morfars pappa är okänd, har utforskat morfarsmor på detta sätt. Och hittat en person som med mycket stor sannolikhet är morfars pappa. Men det som fortfarande saknas är en tvärsäker källa på att den sannolikheten stämmer.
Det är svårare när namnen är vanliga, inte sticker ut./Britta