NULL Skriv ut sidan - Olle Edvard Andreasson - Andersson

Anbytarforum

Titel: Olle Edvard Andreasson - Andersson
Skrivet av: Ingemar Gollungberg skrivet 2019-03-13, 09:45
 Olle Edvard Andreasson var född i Klövedal 1 juli 1871. Han gifte sig med Olivia Kristina Johannesdotter från samma socken som var född den 30 november 1870. Vigsel var 25 februari 1897. Olle Edvard åkte till Amerika flera gånger, den 13 februari 1904 tillsammans med sin fru och ett barn. Hustrun stannade till 1907 då hon återvände till Sverige. Olle Edvard var i Amerika efter detta och den sista utflyttningen som jag hittat är från 1906 sedan han varit i Sverige en kort period medan hustrun var kvar i Amerika.
Efter detta hittar jag inget mera om honom förrän en bekant till mig tittat i Sveriges dödbok angående hans hustrus död den 31 december 1947 med uppgift att hon varit änka sedan 16 maj 1937.
Då undrar jag varifrån denna uppgift kommer. Han avled troligen i Amerika men jag har inte kunnat finna honom där vare sig i census eller dödbok. Han bodde i Brooklyn 469 – 51 street enligt lämnad uppgift i manifest Teutonic år 1906. Han var då amerikansk medborgare. Han använde även Andersson som namn. Hur hittar jag honom?