NULL Skriv ut sidan - SV: Skelghe

Anbytarforum

Titel: SV: Skelghe
Skrivet av: Björn Karl Anders Nordin skrivet 2019-03-12, 09:57
Du får väldigt gärna påpeka var mitt resonemang är fel.

Så här ser det ut när jag följer ditt resonemang. Vilket innebär att datumena när de är födda blir helt felt. De kan inte vara gifta eller relaterade med varandra som du beskriver. (enligt min uppställning av din beskrivning). Problemet är, om du har rätt, att jag inte ser var felet jag gör. Så rätta mig gärna.

Peder Hermanssons dotter kan omöjligtvis vara mor till Olof Nilsson Skelge.

Att vapenskölden blir trana eller svärd behöver inte vara en klar släktrelation. Folket vid den här tiden verkar ju ha haft en stor mängd ingiften i varandras släkter så det vapen någon började använda sig av som sitt eget kan ju hänga ihop med vilken del av sin släkt personen ville associera sig med och stödja sig på.

Nils Hermansson Kurki torde väl ha dött senast i april 1428. Cecilia börjar ju ge bort sin egendom snabbt som attan till sin släkting./släkt I Uppsala var hon tydligen den 18:e maj 1428. Att fara från Villnäs till Uppsala tar ju en tid och någon sorgetid måste funnits. Eftersom hon ger bort så mycket hon kan till sin kusin (och kyrkan) så fort som möjligt så tycker jag det verkar som hon är utsatt för någon press någonstans ifrån.

Att Cecilia, det första hon gör, ger mark till Uppsala Domkyrka tolkar jag som att hon vill förankra sig om kyrkans stöd eller om hon hade en släkting som var biskop där eller både och. Sedan börjar hon ge bort egendomar till sin kusin, sin farbrors son Gregers Bengtsson.

Att Cecilia hade tänkt leva vidare åtskilliga år tycker jag framgår av hennes gåva från 14:e mars 1430. (Se i slutet av denna text). Om Gregers och Valborg inte fick några barn så skulle egendomen gå tillbaka till Cecilia.

Herman Svärd 1330-1383 + Jakobsdotter Kurki

Barn
Nils Hermansson Kurki Svärd till Villnäs 1370-1428 före 18:e maj
Peder Hermansson till Kräbbelby och Haga i Borgå 1359-1401


Peder Hermansson Svärds dotter
Ragnhild Pedersdotter Svärd till Kräppelby och Haga i Borgå borde vara född cirka 1379

Ragnhild Pedersdotter Svärd till Kräppelby och Haga i Borgå gift med
Nils Skelge född före 1350

barn
Olof Nilsson Skelge född cirka 1380
syster
Elin Nilsdotter (Kurki eller Skelge) 1410-1486

1428  maj  18
Utfärdandeort
Uppsala
Innehåll
Cecilia Filipsdotter, änka efter herr Nils Korke, ger till Uppsala domkyrka jord i Uvlunge i Viksta socken i Norunda härad och i Åbyggeby i Vendels socken och (Örbyhus) härad.
Utfärdaren beseglar tillsammans med sina dottersöner Olof Duva och Peter Duva.

1430  mars  14
Innehåll
Cecilia Filipsdotter ger till sin farbrors son Gregers Bengtsson och sin ”dotter” Valborg Olofsdotter allt sitt köpegods i Ebohärad socken (=Edebo socken, Frösåkers härad), nämligen gods i Lundås, i Härbro(holm), i Skälby, i Hammarby, i Sätra med flera, med förbehåll, att allt återgår till fru Cecilia, om Valborg eller hennes barn dör barnlösa.
(Valborg var ju gift med Gregers Bengtsson)

Kvinnan kunde i början av medeltiden inte ärva. Detta förändrades längre fram och man kan se att flera kvinnor ärvde hus och jord. Om kvinnan blev änka kunde hon ofta utan större problem ta över och driva verksamheten med hjälp av sina barn och eventuella lärlingar. Änkor kunde fortsätta att leva sina liv som vanligt utan gifta om sig.

Som jag förstått den tiden så satt Cecilia i orubbat bo efter det att hennes karl dött. Hon ägde Villnäs och all egendom. Så jag förstår inte varför Nils Kurckes släktingar skulle kunna göra anspråk på hennes egendom. Den enda som skulle kunna göra detta vore ju om Elin Nilsdotter var Nils Kurcks dotter. Men kanske var det andra förhållanden då. JAg har för lite kunskap om detta.