NULL Skriv ut sidan - SV: Erik Josefsson Ikoinen 1649-ca.1723 och Valborg Mattsdotter Liukkoinen 1640-1696

Anbytarforum

Titel: SV: Erik Josefsson Ikoinen 1649-ca.1723 och Valborg Mattsdotter Liukkoinen 1640-1696
Skrivet av: Hans Petter Engh skrivet 2019-03-12, 09:52
Det er helt klart at det bodde to personer vid navn Erik i Långtjärn/Soranstorp. Det var som sagt Erik Josefsson Ikoinen gift med Valborg Mattsdotter Liukkoinen og Erik Samuelsson Suuroinen(Soran) födt omkr. 1665 med ukjent hustru.
Dersom hans hustru ochså het Valborg, så tror(tycker) jag at Erik Soran var far til Erik Ersson i Arvika födt omkring 1698.
Hans potensielle syskon var Annika Eriksdotter Suuroinen födt ca. 1695 i Långnässkogen, Gräsmark gift med Per Persson Hokkainen født 1684 i Håcktorp, Timbonäs, Gräsmark, och Samuel Ersson Suuroinen 1704-1.6.1758 gift med Karin Persdotter Kähköinen i Stensgård utskog i Fryksände.


Erik Samuelsson Suuroinen var bror til Annika Samuelsdotter Suuroinen födt ca. 1665 i Långenäs i Gräsmark. Hon var gift med Erik Eriksson Porkka födt i1651 Ulfsjön i Lekvattnet.


Den 13. mars i 1711 föddes Svend Hindrikssons och Maria Josephsdotters barn i Soranstorp, son kallad Henrik. Vitner var: Erik Soran på Gäsmarkskogen, Elof Nilsson i Granbäck och Abelone Persdotter på Gräsmarkskogen.
Abelone var gift med en Mattes i Långnässkogen


Trolig tilhörer jag Suuroinen och ikke Ikoinen som jag har stöttet meg til via ärliga foreldre Erik och Valborg i Erik Erssons anteckning i dödsföringen i Arvika.
En frågo er om prosten som förte kirkeboksprotokollen alltid skrev ærliga foreldre? Erik Josefsson i Långetjärn kan man ikke si var en ærlig person?


Nå gjenstår å finne hvem Erik Samuelsson Suuroinen födt ca 1665 var gift med. Ved å sjekke mantall så kan en se från hvilket år Erik Soran ble änkling?


Den 17.12.1711 föddes Hendrik Mattsson och Maria Andersdotter's flickobarn i W(S). Engen och ble kallad Annika. Walborg Mårtensdotter var vittne.