NULL Skriv ut sidan - SV: Skelghe

Anbytarforum

Titel: SV: Skelghe
Skrivet av: Björn Karl Anders Nordin skrivet 2019-03-10, 14:05
Det är möjligt att resonemanget är korrekt i många delar men jag har svårt att förstå det och jag förstår inte heller varför man inte fokuserar på vem som var Elin Nilsdotters mor. För mig framgår kronologin, äganderätten till Villnäs och hennes namn - Nilsdotter, som klar om man utgår från att hennes mor var för oss en okänd kvinna men som Nils Hermansson Kurck hade ett flickebarn med = Elin.

Nils Hermansson Kurck var definitivt ägare till Villnäs. Efter hans död ger Cecilia Filipsdotter bort egendomar till Uppsala domkyrka och S:t Annas påbörjade kloster samt till sina sin farbrors son, Gregers Bengtsson, och hans hustru Valborg Olofsdotter. Hennes dottersöner Olof och Peter Mårtensson Duva är med och godkänner gåvorna till klostret och till en av gåvorna till Gregers Bengtson.

Hon ger antagligen bort vad hon kan och har dispositionsrätt över till sina avlägsna släktingar men inte Villnäs för hon vet att denna egendom tillkommer Elin. Så tror jag tankegången och händelseförloppet är. 

Var 1.7 1400, andra gången, gift med häradshövdingen i Frösåkers hd riddaren Nils Korke (Kurck, äldre ätten), som tidigare varit gift med en okänd kvinna, levde ännu 1427 och då låg på dödsbädden men var död 18.5 1428.

Källa: https://www.adelsvapen.com/genealogi/Folkunga%C3%A4ttens_o%C3%A4kta_gren#TAB_8

Cecilia Filipsdotter dör 1435 och därefter dyker Elin Nilsdotter upp som ägare till Villnäs.
Elin Nilsdotter gifter sig omkring 1450 med Magnus Fleming.