NULL Skriv ut sidan - SV: Läshjälp Arvika Lfs C:4 1717-1749 s 136

Anbytarforum

Titel: SV: Läshjälp Arvika Lfs C:4 1717-1749 s 136
Skrivet av: Kent Carlsson skrivet 2019-03-09, 10:40
 Hej!  Ja ”guva”, jag missade en generation. Bra att få det rättat. Det var naturligtvis Erik Josefssons moder och inte hans hustru som han ärvde och hans far Josef Eriksson som blev ingift med änkan Sofia Persdotter. Det var en mycket liten del av hemmanet som tillföll Erik.
Erik Eriksson i Arvika är ett mysterium och hans ursprung. Det du skriver om hans födelseår 1687 (enligt dödsnotisen) verkar ju vara sent för Valborg att få barn. I hfl för Arvika står att han var född 1698, alltså ännu senare.  Du nämner om Erik Samuelsson Suuroinen som jag ser finns med i mtl för Långtjärn 1669 och 1670, samt 1694 och 1695 som Erik Soran. Övriga år finns en del inhyses antecknade utan namn så eventuellt är han med även där. Men det fanns många personer i Långtjärn detta kan gälla. Är det denne som givit torpet Soranstorp under Långtjärn dess namn?  Jag har sökt men inte funnit var han bott övriga tider. Även om han var gift med någon Valborg.  Ett tecken att det kan var Erik Samuelsson och inte Erik Josefsson är att ett av barnen till Erik Eriksson i Arvika har fått namnet Samuel och ingen har namnet Josef.
Kent
Det finns en del om släkten Suuroinen i ”källista för släktträd Bergqvist Finnskogen”, men ytterligare forskning behövs .