NULL Skriv ut sidan - SV: Häglinge

Anbytarforum

Titel: SV: Häglinge
Skrivet av: Anna Martinsson skrivet 2019-03-05, 16:01
Jag försöker att kartlägga häglinge socken och skulle behöva lite tips på en person som jag försöker klura ut och placera in i rätt by och i rätt familj.
Malena Andersdotter f 8/4 1804 i Häglinge (ja jag vet att det brunnit det är därför jag kartlägger socknen ;) ), gift 20/6 1834 i Stoby med johannes Jönsson i Grantinge. De får minst 3 barn: Jöns f 1835, Maria f 1838, anders f 1840.  vid tiden för giftermålet är Malena piga i Qvistalånga.Nämndemannen Måns andersson Qvist (f i röslöv, häglinge men bosat i Qvistalånga) är dopvittne till första barnet.
1830 flyttar Malena från Ebbarp i häglinge till Attarp no 2, ignaberga där hon är piga hon Jöns Andersson (f i häglinge). 1831 står det att hon ska ha kommit från Vankiva till Stoby där hon är piga hos Anders Trulsson (f i häglinge oxå Jöns Anderssons far, ignaberga).
Hon är dock inte dotter till anders Trulsson för i hans bou finns bara söner. Men hon rör sig runt denna familj en hel del så det är möjligt att hon är någon sorts släkting.
där finns en Malena Andersdotter i Häglinge som får ett trolovningsbarn med Måns Persson i Ljunghus, Ynglingarum, Häglinge 1829 men barnet dör och dessa två verkar inte gifta sig. Om det är samma Malena är jag inte säker på.