NULL Skriv ut sidan - SV: Per Nilsson född 1731 Södra Gjersbo, Västerfärnebo, Västmanland

Anbytarforum

Titel: SV: Per Nilsson född 1731 Södra Gjersbo, Västerfärnebo, Västmanland
Skrivet av: Jan-Erik Pålsson skrivet 2019-03-02, 11:20
Hej Margaretha.
Jag hitttade faktiskt en Per med fadern Nils och modern Karin i Väster Färnebods FB 1729 - 1755, tyvärr sparade jag inte ner uppgifterna då jag inte tyckte att det stämde in riktigt, och nu har jag svårt att hitta dem igen.

Giftermålet är i Möklinta, tyvärr lika oläsligt det som övrigt materiel.
Att han skulle vara från Väster Färnebo har jag fått från Möklinta db 1770 - 1807 bild 160 där det uppges att han är från Södra Gjersbo i Västerfärnebo socken.

Min kunskap om Väster Färnebo är begränsad och jag upptäckte nu att det finns ett Färnebo också, är det möjligt att dessa ha blivit ihopblandat, men då är frågan om det finns något Gjersbo i Färnebo också.

I husförhörslängan 1775 - 1784 finns det inget inskrivet om att Per skulle ha någon annan födelseort, brukar oftast betyda att personen i fråga är från orten men jag har inte kunnat hitta honom i Möklinta fb heller, möjligt att han kommer från någon annan ort men då har jag inga uppgifter på detta utan endast det som anges i db.

Med vänlig hälsning
Jan-Erik