NULL Skriv ut sidan - SV: Hara (Hare)

Anbytarforum

Titel: SV: Hara (Hare)
Skrivet av: Georg Nilsson skrivet 2019-03-01, 11:14

Hej igen! Jag trodde att jag hade hittat en liten koppling mellan Finland och Norrland i och med att jag i projekt Runeberg "Frälsesläkter i Finland intill stora ofreden" hittade att Erik Persson Hara hade en dotter, Margareta, som var gift med befallningsmannen i Jämtland, Johan Larsson Nerbelius.
Och så hittar jag detta, det verkar väl mest troligt att Bromé är närmare sanningen med tanke på när finska Erik Haras övriga bar avlider runt 1640-talet vilket måste betyda att de är födda minst tidigt 1600-tal och Margareta gifter sig med Nerbelius 1676. Det verkar fattas en generation här. Det måste vara Erik Andersson Hara som är far till Margareta och inte Erik Persson Hara eller vad tror du?
Bromé uppger: Efter Peder Klasson Bromans avgång anförtroddes underlagmanstjänsten åt underlagmannen i Hälsingland Johan Larsson Nerbelius, som sedan innehade den i fyra år, eller till slutet av 1672, då han utnämndes till kronobefallningsman i Hälsinglands södra kontrakt efter sin då avlidne svärfar, befallningsman Erik Andersson Hare. (---) "Under sin vistelse i Jämtland bebodde Nerbelius eget hemman i Lunne (Lund), Brunflo. Jfr Ling, Brunfloboken, s. 100."