NULL Skriv ut sidan - SV: Moman

Anbytarforum

Titel: SV: Moman
Skrivet av: Per Sundin skrivet 2019-03-01, 11:12
Nej, så var det inte. Björn Jonsson i Härnösand och Björn Persson i Härnösand är två olika personer dock gifta med samma kvinna. Det måste  finnas i något protokoll, men jag kan inte hitta det. Det kan ju inte vara det ovan citerade rådhusrättsprotokollet från 1691 som bara säger att Margetas förste man hette "Biör". Enligt Nätra domböcker levde den förstnämnde 1643 men var död 1648 (Nätra db 1648 vt §10). Att Måns Nilssons svärmor kom från Åte 1 tycker jag bevisas av Själevad db 1678 vt 14: Måns Nilsson i Härnösand fordrar 2 seland jord i Åte på sin hustrus vägnar av salig Jon Anderssons sonson och sonsöners hustrur.
Björn Jonsson i Härnösand och Norrtjärn skall vara från Gälven 2. Källan är rannsakningslängden för Älvsborgs lösen där det står om en Jon Ersson i Gälven att han 1613-14 påstods vara "uthefuat", därefter "tagen till sytningh och en borgare i Hernösandh, Biör Jonsson, ägde hemmanet".
Det är riktigt att det fanns en borgare Biör Olofsson i Härnösand 1600-19. Om han är identisk med en namne i Innerfälle 1631-33 vet jag inte men det är möjligt (saknar mtl i Härnösand i mellanperioden).
Dessutom förefaller det troligt att Ericus Beronis, född på 00-talet bör tillhöra denna släktkrets eftersom att hans efterträdare i "äktenskapet" (de var bara trolovade), Carl Bröms krävde Måns Nilsson (svåger) och Biör Pedersson (styvfar) på trolovningsgåvor.
Just det faktum att vid delningen av Margetas arv fick Måns "hemmanet Fälle" gör att t.v. känns Biörn Olofsson som troligare än Björn Jonsson som Biörn Perssons företrädare i äktenskapet. Och ursprunget Hörnett 4 verkar också riktigt med tanke på att Måns Nilsson enl Nätra db 1652 vt §41 med Olof Larsson på Hörnett 4 fick arv efter salig Björn Larsson i Bäck (brorson) och att han hembjöd 3 1/2 seland jord i Hörnätt, hans hustrus arvejord på vårtinget 1666 till näste bördeman att inlösa, vilket då Olof Larsson, bördig till jorden, var ovillig att lösa in.