NULL Skriv ut sidan - SV: Elisabeth Beck flyttar

Anbytarforum

Titel: SV: Elisabeth Beck flyttar
Skrivet av: Markus Gunshaga skrivet 2019-03-01, 10:22
Hej Ingela!
 
Även jag forskar kring familjen Beck-Limnell, och har själv haft problem med Elisabeth Becks senare levnadsår – men misstänker att svaret helt enkelt får sökas i mantalslängdernas syfte. De personer som upptas i längderna är i regel endast de som var skattepliktiga, alltså arbetsföra personer mellan 15 och 65. Elisabet Beck var ju född 1682 och kan därmed utan problem ha avförts ur mantalslängderna kring 1747 – trots att hon inte avled förrän 1755. Detta är något jag själv fått flera exempel på i min forskning, där äldre personer plötsligt försvinner ur mantalslängderna varpå jag utgått från att de såklart måste ha avlidit – men hittar deras dödsnotis många år senare.
 
Jag har försökt hitta släktingar i Maglehem som Elisabeth kan ha bott hos, och förutom sönerna stötte jag (liksom Nils gjorde) på välborne löjtnanten Lave Beck-Friis (1733–1764) – som visade sig vara Elisabeths brorson. Att dessutom både Maglehem nr. 11 och nr. 12 går att koppla till Beck-Friis och Limnell gör en annan person intressant i sammanhanget, nämligen inspektorn Johan Becks änkefru Christina Nericia från Maglehems by, som avlider där 1755 10/6 vid 96 (!) års ålder. Jag vet inte om hennes make kan vara en släkting till Elisabeth Beck (Lunds stifts herdaminne avslöjar i varje fall endast att han varit trumpetare och avled 1729 i Maglehem), men Christina Nericia (som varit gift med kyrkoherden i Ravlunda innan hon ingick äktenskap med Johan Beck) möter i varje fall samma öde som Elisabeth Beck. ”Änkan Nericia” är skriven på gården Maglehem nr. 12 i mantalslängden 1742, för att därefter försvinna ur längderna – trots att hon ju uppenbarligen dör först 1755.


Jag reagerade förresten också på att Carl Christian Limnell och hans hustru Anna Catharina Limnell bär samma efternamn vid vigseln, men den enkla förklaringen är att de var kusiner. Jag skrev lite om familjen här på Anbytarforum i juni 2015, under Anbytarforum → Forum → Personrelaterat → Släktnamn → Övriga släkter - L → Limnell → Limnell.