NULL Skriv ut sidan - SV: Moman

Anbytarforum

Titel: SV: Moman
Skrivet av: Constantinus Lindfors skrivet 2019-02-28, 19:59
Tack för en mängd nya och intressanta upplysningar! Malin Mattsdotters mor Anna Eriksdotter blev änka 1666 efter min anfader, kyrkoherden Lars Sidenius i Sidensjö sn. Nu fick jag kännedom om att Anna bodde i Härnösand 1674.

Vi ser också att Hans Höök sålt den omtvistade vreten till hans hustru Kerstins syster Malins (och mannen Björn Perssons gemensamma) styvdotters man Måns Nilssons syster Annas sonson Jonas Nilsson Lind, som själv var en svåger till Hans Höök (Jonas Lind var gift med Elisabeth Beronia). Är inte släkten värst så säg? Inte att undra på att Margareta Jonsdotters arvingar blev upprörda över tilltaget.  :D

Mitt intresse för denna diskussion grundar sig på Erik Björnsson med indirekt koppling till en annan anfader till mig, kyrkoherde Carl Hansson Bröms i Tuna sn. Nu blir jag ganska säker på att Erik var en bror till Måns Nilssons hustru, och därmed Björn Perssons styvson! Det motsägs visserligen av RR 6/6 1691 §4, men å andra sidan avled Erik Björnsson barnlös innan 1647 så rådhusrätten omkring 45 år senare bör inte ha fäst något avseende vid detta.

Detta innebär att Björn Persson var gift med Erik Björnssons mor Margareta Jonsdotter senast 1647. Björn Persson i Innerfälle noteras med hustru i mantalslängderna 1642-1646. Detta går inte ihop med Björn Jonsson i Nätra sn, som ännu var gift vid sin förmodade bortgång 1643. Därför måste uppgiften i Själevads dombok 9/12 1650 vara riktig. Du hade tidigare uppgivit att Björn Olofsson bodde i Härnösand 1600-1619. Men senare då? Denne Björn Olofsson är identisk med innehavaren av Innerfälle  2 åren 1631-1633, om man går efter ordalydelsen i 1691:års dombok: "(...) undfick hemmanet Fälle som föräldrarna i livstiden besutto (...)".