NULL Skriv ut sidan - SV: Moman

Anbytarforum

Titel: SV: Moman
Skrivet av: Constantinus Lindfors skrivet 2019-02-26, 17:20
Jag saknar tillgång till Härnösands domböcker så jag kan inte titta i protokollet efter vad som står ordagrant där. Glömde bort att Margareta skulle vara änka efter en Björn Jonsson, måhända en far till Björn Björnsson istället? Se mitt citat från gårdagens inlägg: "Björn Perssons släktskap är svårare att fastställa eftersom han var gift med änkan efter en Björn Jonsson, som fanns i Härnösand 1637-1639 och som kom att flytta till Norrtjärn 3 i Nätra sn där denne avled. Änkan ifråga saknade egna barn (Härnösands rådhusrätt februari 1691 §3)."

Jag hade dig som uppgiftslämnare. Kan det snarare vara så att Margareta Jonsdotter haft åtminstone en son Björn, som i sin tur avlidit barnlös någon gång efter 1673...?

Björn Jonsson i Tjärn noteras i längderna för Nätra sn åren 1640-1643. Åren 1642-1643 hade både han och Björn Persson i Fälle var sin hustru. Något stämmer inte här. Björn Persson var gift hela tiden fram till åtminstone 1646. Nästföljande år (1647) började klumpsummor användas istället, vilka försvårar/omöjliggör eventuella konstateranden.