NULL Skriv ut sidan - SV: Moman

Anbytarforum

Titel: SV: Moman
Skrivet av: Per Sundin skrivet 2019-02-26, 08:02
Källor som Szabad angett: Rot (Rättelser o tillägg i del IV till herdaminnet). PS (det är jag), kr (kyrkoräkenskaper), d (dödbok). Jag gissar att det är jag som är källan, mitt exemplar av herdaminnet, del I. Där har jag med blyerts skrivit att Malin g m 1 Per. "er" kan möjligen läsas som ett litet n. Tills vidare tycker jag "Nilsson" kan lämnas utan avseende. Ersson vore en bättre gissning.
Ja, nog kan Björn Persson tidigare ha varit gift med ytterligare en Margeta. Årtalet 1644 har jag från mantalslängderna i Härnösand. Men det äktenskapet, dvs Margeta i bägge äktenskapen får man förmoda, var barnlös enl Hsd RR 1692 /2 §3.
Men är verkligen Härnösandsborgaren och bonden i Innerfälle identiska? Visserligen förekommer Björn Persson i Fälle i RR 1673 12/4 §5 där han sålde sex alnars bredd av tomten till superintendenten som var granne. De finns parallellt i Innerfälle och Härnösand 1644-1656 samt 1670. Ser förresten att Björn Persson i Härnösand skattar för endast en person 1655, det året men varken 1654 eller 1656. Det gör att vigselåret med Malin Matsdr bör vara just 1655.