NULL Skriv ut sidan - SV: Guldsmed

Anbytarforum

Titel: SV: Guldsmed
Skrivet av: Niklas Hertzman skrivet 2019-02-23, 09:23

Hej Anna !
Jag har uppgifter om en Maja Lisa Åberg som 1756-10-10 gifter sig i Köpinge med en Johan Sleivogt, född omkring 1721. Vigselnotisen lyder:
"1756 Dom 8: post Trinitatis lystes til ächtenskap första gången, och påföljande söndagar 2dra och 3die gång för Rotemästaren wed Södra Skånska Cavallerie regementet och Lijfcompagniet Manhaftiga Johan Sleifoth, samt pigan ährl: och gudfruchtiga Maja Lisa Åberg i Gringelstad, hwilka blefwo wigda d.10 october, Dom: 17 post Trinitatis.
NB: Johan Schleivogt är, så wäl genom Gärds härads Tingsrätts utslag af d: 19 febr: 1756 worden lagligen skild wed sin förra hustru Anna Catharina Sanberg, som honom af ondsko och motwilja öfwergifwit och förlupit, som och genom pro x: Ven: Consistorii Ecclesiostica i Lund skilnadsdom af d: 2 Junii 1756, som in original finnas ad acta, worden frij, lös och ledig ifrån
åfwannämnda sin förrymda maka Anna Catharina Sanberg, till annat giftermål när och hwar som hälst honom sielfwa synas, och Gud råd förelägger."

Ett barn till dessa har jag hittat, Johanna Elisabeth född 1757-08-13 i Gringelstad, Köpinge.

Maja Lisa gifter om sig 1771-11-16 i Köpinge med Johan Fredrik Borg.
"1771 Den 16 Nov. wigdes soldaten och Trädgårdsmästaren Johan Fredric Borg med Enkan Maja Lisa Åberg i Köpinge."

Det görs en bouppteckning efter Johan Sleivogt i Gärds häradsrätt 1772 (FIIa:17 #48) där det står:
"den 2 Nov: 1772.
Som under de 9 års tid jag sutit änka, sedan min Laggifta man, Ryttaren Johan Scheivogt bortrymde, och alt sedan ej låtit sig höra eller förmärka; tid efter annan kommit i ... afwittra min
enda förberörda sammanaflade dotter Johanna Lisa sitt fädernearf ..."

Det går ju inte riktigt ihop med en dotter född omkring 1750, men det borde ju vara rätt familj.

Hälsningar
Niklas