NULL Skriv ut sidan - SV: Erik Hansson i Alfta från ca 1563

Anbytarforum

Titel: SV: Erik Hansson i Alfta från ca 1563
Skrivet av: Pekka Suopajärvi skrivet 2019-02-19, 19:13
 Hej Antti.

Som du skrev, vi kan följa Jon Hanssons anor i Näsbyn och hitta t.ex. hans farfars föräldrar Hans Jonsson (f. 1637) och Kristin Persdotter. Enligt vad du och jag har skrivit i suku-forum, Hans och Kristin har sex barn: Jon, Per, Erik, Hans, Brita och Olof, och jag tror att sonen Hans (f. ca 1678) gifter sig med Olof Jönssons dotter Kristin Olofsdotter från Runemo 2. Om detta Hans i Runemo verkligen är son till Hans Jonsson från Näsbyn, vi kan följa manliga linjen till våra dagar:
Jag har inte försökt följa de som har flyttat till Amerika: Jonas Olsson (1863-3-4) till Amerika 1870, Pehr (Jonsson) Wallin (1841-3-4) till Amerika 1867, Anders Andersson Törnqvist (1866-7-20) till Amerika 1903; och det finns också några andra som jag har tappat.

Varför tror jag att denna Hans Hansson kommer från Näsbyn och inte t.ex. från Kyrkbyn (se https://forum.genealogi.se/index.php?topic=10158.0 )? Jag kan inte vara säker men:
Enligt husförhörslängder Hans Hansson i Runemo är 32 år i 1712 och därför född ungefär 1680 och Hans Hansson i Näsbyn 9 år i 1687. Jag hittade också Hans Ersson och hustrun Ingred Andersdotter från Alfta husförhörslängder 1687 i Kyrkbyn men inte sonen Hans. Det vore intressant att höra hurdant bevis det finns att Hans Ersson från Kyrkbyn är Hans Hanssons far.

Jag tor att manliga linjen som börjar från Jon Hansson (f. 1731) dör ut i slutet av 18-hundra talet.

Hälsar Pekka