NULL Skriv ut sidan - SV: Söker Karin Månsdotter i Hylletofta

Anbytarforum

Titel: SV: Söker Karin Månsdotter i Hylletofta
Skrivet av: Nils Hård af Segerstad skrivet 2019-02-19, 09:57
Kanske har Gerd någon uppgift om vart Olof (f 1725) eller Märit (f 1727) tog vägen senare? Du härstammar väl från någon av dem eller något syskon till dem?
Den 90-årige Jon Nilsson på Brogården, som dör 1751, hade enl dödboken förut bott i Brötan och där bodde ju också hustrun Karin, när hon dog 1737. 
Hylletofta A1:2, s 132, Nordanskog torp, Brötan: Jon, h Karin, s Nils, strukna. Det var tydligen en annan familj. Om Jon var född 1661 var han knappast identisk med den ”dräng” Jon som gifte sig 1724….
S 27: Brogården Jon, h Karin, s Olof, strukna.
Hylletofta Al:1, s 45, 1717-20, s 45, Källäng: Måns, h Ingefred med döttrar Carin o Ingerd.
V Härads domb 1746 7/6 § 119: Sven Månsson i Källäng mot systern, Ingrid Månsdtr, förmyndare Per Nilsson i Hylletofta. En systerson: Sven Jonsson i Mossaryd, gällde 1/5 = en systerlott i Källäng. Ännu en bror: Måns Månsson.
Tydligen fanns ännu en dotter till Måns o Ingefred, som var g m en Jon.
Du efterfrågade ”källhänvisning från Arkiv digital” betr mina domboksreferat  från 1742 och 1735.
Dessa uppgifter har jag skrivit av för flera år sedan innan Arkiv Digital kommit till. På den tiden kunde man låna mikrokort från SVAR (Riksarkivet) i Ramsele för en ganska billig penning.
Men AD har inte digitaliserat renoverade domböcker så långt fram i tiden. Man hänvisas till dyrbar ”beställningsfotografering”, men när jag kollar på Göta Hovrätt advokatfiskalen, så ser jag att just året 1742 ej finns med där!
Så även om tekniken sägs gå framåt, så kan det vara si och så med tillgängligheten!
Men en resa till Landsarkivet i Vadstena kan ju lösa problemet!