NULL Skriv ut sidan - SV: Vad heter Stina Samuelsdotters far i efternamn? Tjällmo (E) C:3 (1730-1771) Bild 57 / sid 107 (AID:

Anbytarforum

Titel: SV: Vad heter Stina Samuelsdotters far i efternamn? Tjällmo (E) C:3 (1730-1771) Bild 57 / sid 107 (AID:
Skrivet av: Britt-Marie Waller skrivet 2019-02-18, 15:59
https://forum.genealogi.se/index.php?topic=48339.msg748554#msg748554

Jag lägger en länk här till en tidigare diskussion på anbytarforum där jag har deltagit. Det gäller den vådaskjutne drängen Petter Samuelsson från Svalnäs som blev ihjälskjuten av gästgivaren i Tjällmo, Lars Lagerberg 1739-03-07. Hans trolovade Anna Persdotter föder ett barn i Don, efter hans död, Petter 1739-11-12 (C:3 Tjällmo s 74). Detta barn dör i Don 1740-01-20, 8 veckor gammalt (C:4 Tjällmo s 92).

Födelsenotisen för Petter lyder så här 1739:
d 16 christnades den av gästgivaren Lars Lagerberg genom våda ihjälskjutne drängen Petter Samuelssons barn i Don, Unds ägor. Modern är Anna Persdotter i Don, som genom tingsrätttens resolution av d 16 oktob. innevarande år blev förklarad för den avlidnes trolovade fästmö. Testes: Knut i Svalnäs, Samuel ibid, dr Anders Persson i Klovstena, Jöns i Bäcketorp, h Ingeborg Samuelsdotter i Svalnäs, p Ingeborg Jönsdotter i Bäcketorp och Anna Greta Persdotter i Grönkullen.

Det står att läsa om ovanstående i domboken för Hällestad och Tjällmo tingslag AI:28 s 61 vårtinget och s 283 hösttinget 16 oktober 1739. Hösttinget fastställer att Anna Persdotter från Motorpet (Mon, Unds ägor) är havande och hon hade innan dödsfallet fått ett  flertal fästegåvor av Petter Samuelsson, som psalmbok, 2 ringar, handskar, skor och annat smått. Därför meddelar rätten att hon hädanefter ska omnämnas som äkta hustru till Petter. Petter Samuelsson bodde vid Svalnäs vid dödsfallet, ett starkt fäste för vallonsläkten Doublet som han tillhör.

Min make har anor i denna släkt genom Niklas Knutsson Doublet som omnämns i den tidigare diskussionen, som jag länkar till ovan. Av vigselnotisen 1740 med Samuel Persson kan man få för sig att det fanns barn i förre makens tidigare äktenskap, men det står ju faktiskt arvingar. Detta bör vara syskon och hans mor Maria Gislesdotter.