NULL Skriv ut sidan - SV: Ljusdal F:2 (1792-1843) Bild 15 / sid 21

Anbytarforum

Titel: SV: Ljusdal F:2 (1792-1843) Bild 15 / sid 21
Skrivet av: Nils Wadström skrivet 2019-02-17, 19:14
Hej!

Jag hamnade här när jag googlade på Friskopp. Jag hoppas att det är min släkting, men har inte kunnat leda detta i bevis ännu. Kanske är det någon av er som tittat på Friskopp och har svaret på följande gåta.


Jag försöker hitta föräldrarna till min släkting Jacob Karlsson, f. 5 april 1754 i Årsunda (Fänja eller Berga). I födelseboken står det att han är oäkta son till Anna Andersdotter och reserven Carl Jacobssoon. Årsunda kyrkoarkiv, Födelse- och dopböcker, SE/HLA/1010241/C/1 (1704-1764), bildid: C0032500_00127

Eftersom han är oäkta tittade jag i avlösningslängden, och mycket riktigt hade en Carl Jacobsson Friskopp vid Delsbo kompani året efter Jacob Karlssons födelse blivit absolverad för "lägermål" (sex före äktenskapet) med Anna Andersdotter - samt en kvinna till. Men sen blir det förvirrande: Carl Jacobsson Friskopp gifter sig nämligen 1755, i Gävle, med en tredje kvinna, Helena Olofsdotter, f. 12 maj 1733 i Årsunda och död 18 jan 1799 i Ljusdal.

Några år efter sin födsel dyker Anna Andersdotters och Friskopps son Jacob Karlsson upp i ett hushåll i Berga, Årsunda. Där står det plötsligt att han är "oäkta systerson" till Karin Olofsdotter, f. 2 april 1747 i Fänja, Årsunda. Detta stämmer ju inte, för Karin och Helena Olofsdotter verkar inte ha samma föräldrar - dessutom var Jacob inte Helenas biologiska son. Jag vet inte ens om hon tagit hand om honom. Eller vart modern Anna Andersdotter tog vägen.

Carl Jacobsson Friskopp verkar däremot ha dött i fångenskap i Pommern, att döma av noterningen vid Helena Olofsdotters död: Ljusdals kyrkoarkiv, Död- och begravningsböcker, SE/HLA/1010113/F/2 (1792-1843), bildid: C0031675_00049

EFter att ha letat i husförhörslängderna i några dagar börjar jag ge upp. Kanske har någon följt denna Friskopp framåt och bakåt och har svaret både på om han är son till Norgeveteranen Friskopp i Delsbo kompani och på vem Anna Andersdotter var.

Tack på förhand, om vi är släkt har jag säkert annan info att erbjuda i gengäld.