NULL Skriv ut sidan - SV: Heiding / Heyding / Heidinger / Heydinger

Anbytarforum

Titel: SV: Heiding / Heyding / Heidinger / Heydinger
Skrivet av: Finn Fries skrivet 2019-02-14, 19:57
Nu har jag kommit fram till var jag tror att Heydingers kom ifrån.
Det är som sagt lite oklart vad det verkligen står i ovannämnda dödsruna, men någon ort Rürlingen existerar uppenbarligen inte.
Om man gör en Google-sökning på namnet så får man utöver den här diskussionen bara fem träffar på äldre böcker i Google books.
Vid en närmare granskning av originalet så visar sig dock tre av dessa i själva verket vara namnet Rütlingen, ett namn som däremot ger ganska många träffar vid en sökning.
När jag undersökte saken visade sig Rütlingen vara en äldre alternativ stavning av den ovan nämnda staden Reutlingen i Württemberg.
Söker man i Familysearch i Tyskland på namnet Heydinger så är många av träffarna just från Baden-Württemberg och närliggande områden.
Då det är ett område som vad gäller befolkningsstorlek motsvarar hela Sverige kan man inte dra några slutsatser av de individer man hittar, men det visar att namnet är vanligt här.

Den sista pusselbiten får man i Inrikes Tidningar 1780-02-14.
"Bagaren Anders Heydinger, född 1679 d.
28 Maij, död d. 27 sistl. Jan., uti deß 101:sta
års ålder; war född i Würtemberg; blef Borgare
uti Carlscrona 1715 och ändtel. ifrån Borgeliga
Onera til kongl. Maj:t och kronan endtledigad
1775; har haft i deß första Gifte 12 lefwande
Barn och i andra Giftet 7 Barn; warit altså
Fader för 19 lefwande Barn, af hwilka han haft
37 Barnabarn och 17 Barna-barns Barn, och
altså warit Stamfader för 71 Själar. (†).
(†) På begäran notificeras Dödsfallet samtelige Re-
spective Anhörige och Wänner, samt undanbedes
all Condoleance."

Av detta känner jag mig ganska säker på att Heydinger verkligen kommer från Reutlingen i Württemberg.
Det är inte så svårt att hitta både kartor och bilder på nätet av Reutlingen från 1600- och 1700-talet.
Stadens stadsarkivs hemsida är dessvärre inte särskilt informativ.
Man skryter om sina fem hyllkilometer arkivmaterial, men har ingen översikt av beståndet, och självklart inget digitaliserat material.
Så för nävarande kommer man nog inte så mycket längre med mindre än att själv åka dit.