NULL Skriv ut sidan - SV: Hur hittar jag en volontär??

Anbytarforum

Titel: SV: Hur hittar jag en volontär??
Skrivet av: Tony Andersson skrivet 2019-02-08, 16:30
Sara,

Jag tänkte bara försöka undvika missförstånd att han (Carl Höglund) står först som hampspinnare och sedan häcklare betyder förmodligen att du ska läsa häcklare som att han förbereder hampan för att bli spunnen. Kamma hampan skulle man kunna förklara det som. Till skillnad från en häcklare som gör narr av folk och talar illa om folk menar jag. Förhoppningsvis har väl inte alltför många haft detta som yrke dock. Angående din fråga inte finns väl något av detta i de militära rullorna. Jag skulle nog titta under under hantverkare på varvet. En av de uppgifter man utförde var ju hampspinning.

Till din fråga angående vilket Ryssby han kommer ifrån, Jag gissar att det ryssby socken i Kalmar län. Märkväl detta är bara en gissning! Varför jag gissar det är att de flesta från Kronobergs län som tog värvning gjorde det nog enklare i armén vid Kronobergs Regemente. Om man kollar på alla dessa båtsmän och andra militärer i Karlskrona kommer man ofta i kontakt med de komna från Ryssby socken i Kalmar län mycket mer sällan med motsvarande från Kronobergs län. Jag vill än en gång påpeka att detta är bara min åsikt och inte den vedertagna sanningen.

Jag kan också säga att stället du uppger honom som skriven på Rötlångtsery är ingalunda nåt stor metropol men detta har du förmodligen redan insett. Det låg vid sjön Rötlången som du hittar hittar norr om Ronneby. Det bör ha legat på östra sidan av sjön i den södra delen av sjön.

//Tony