NULL Skriv ut sidan - SV: Tornerefelt

Anbytarforum

Titel: SV: Tornerefelt
Skrivet av: Magnus Lindskog skrivet 2019-02-07, 18:40

Tillägg till mitt inlägg 2014-03-08 ovan:


"HögWällborne Herr Grefwe General och Gouvernuer
Nådige Herre
Aldrig torde iag wara så drijstig att förekomma Eders Höggrefl: Excellence mädh denne min Ödmiuke Supplique, der icke dett fast wijdt i werlden eclatante beröm Eders Höggrefl: Excellence sig medelst dess stora Meriter acquirerat, och iag äfwen utj Lünneburgerlandh förspordt, derest iag i 27 åhr ährligen och wähl tient som mine afskiedzpass uthwijsa skohle, så och i Braband månge blodige actioner och träffningar bijwiistat, mädh samma Submission till Eders Höggrefl. Excellence bönfallandes, dett Eders Höggrefl: Excellence af mädfödd generoisite så emot alla i giemen, som i synnerheet dett ståndet Eders Höggrefl: Excellence giör största gloire af, i nåder tächtes förhielpa mig der till, att iag under någon Carecther och underhåll på Kongl: May:tz Staat måtte med embarqueringen wed Calmar, få gå uthi Kongl: May:tz tienst, till Kongl. Arméen derest iag tänker wijdare försöka min lycka, då iag wedh alla Occassioner, medh Jesu hielp, skall wijsa mig af samma oförskrekte hierta, som dhe andre Afledne Tornerefelter, mine Bröder och Cousiner, som wågat deras lif i Kongl: May:tz tienst, och äfter deras underdånigste plickt werkeligen tillsatt och opofrat hafwa, iblandt dem och någre warit som haft denn lyckan, att stå under Eders Höggrefl: Excellences Glorieuse Commando, så att Eders Höggrefl: Excell: sielf således ett af dhe bäste och störste wittnen om deras devoir och wählförhållande lärer kunna wara; emot een så stoor nåd kan iag medellöse officer ehrtess, Obligerar iag mig alla mina dagar till grafwen med störtsa Submission att wara
Eders Höggrefl: Excellences
Aldrar ödemiukaste teiänar
Lenhart Tornirefeldt


[Påskrift] Afgångit Recommmendation till General Lieutnant Rebinder d: 12 Maii 1708"