NULL Skriv ut sidan - Maria Helena Berg gift Garneij född 1759

Anbytarforum

Titel: Maria Helena Berg gift Garneij född 1759
Skrivet av: Margareta Gullström-Linder skrivet 2019-02-07, 15:25
Hej!
Jag har ett problem som är mycket svårlöst. I Ölme AI:7 s. 34 flyttar Mad. Maija Lena Berg född 1759 in  ca 1781 till Västra Ulvsjö. I AI:8 s. 44 finns hon något ner på sidan först som Madam Maria Helena Berg o där struken o uppflyttad iom gifte med Johan Carl Garneij f. 1746 på Öns bruk i Älvkarleby.
Hon står som född i Nor socken. Finns också senare födelseåret 1761 angivet. Paret gifte sej EI:1 s. 89 i Ölme.
Johan Carl Garneij var tidigare gift med Anna Maria Roman född 1749 o död 1775 boende i Ölme.
Maria Helena o Johan Carl fick 3 flickor, 2 födda i Ölme o den yngsta född i Kristinehamn dit familjen flyttade o Johan Carl o hans första hustru hade en son o en dotter.
Jag har letat mej halvt galen efter Maria Helena född... Jag har sett någonstans att det finns en Lars Berg i Filipstad, han född i Saxhyttan i Grythyttan. Johan Carl Garneij var Övermasmästare o ansvarig för Rikets järn o hade sitt arbetsfält runt Filipstad o Nora o Bergslagen... Jag har sökt i allt men Nor i, lusat kyrkböckerna.. sökt på Berg.. o försökt kolla dopfaddrar o ev. kopplingar...
Min tanke blev föst.. att Maija Lena verkar som nämnd med "smeknamn" av prästen i boken först när hon flyttade in i Ölme... o det är mycket Prästerskap o idel adel bland dopvittnena då deras barn döps. Nu är det grannarna o prästerskapet just däromkring.. men min tanke blev att hon kommer dit då Johan Carl blivit änkling, o jag får för mej att någon av alla dessa grannar/dopvittnen kanske "ordnat" eller tipsat så att  barn"flicka" till Johan Carls barn var menad Maija Lena. Nu är släkten Roman redigt utbredd i prästsläkter.. ingifta o när jag följt det "spåret" så kommer Schagerström in o Uggla o dessa finns runt Nor i Värmland o där finns en Madam Berg ingift kommande från en Berg i Skredsvik.. där Schagerström är präst i grannskapet.. o de blir gifta o det förekommer fler namn runtom i Ölme... som Deijenberg... o den Berg som är längst bort i periferin där är Kyrkinspector Johan Christian Berg o Emerentia Norenborg. Jag har åkt iväg långt ut.. o har liksom "låst mej" själv iom att jag absolut tror på detta att hon kommer dit som varande någon form  av guvernant till Johan Carls barn o att det är släkten som "förordat" detta o att tycke uppstått. Kan någon enda själ på något sätt hjälpa mej.. iom att jag ser namn som upprepar sej i detta spår från Uddevallatrakten o uppåt Nor o Ölme så har jag totalt låst mej. Tacksam för alla tips o tankar/Margareta