NULL Skriv ut sidan - SV: Vart tog Finspong vägen?

Anbytarforum

Titel: SV: Vart tog Finspong vägen?
Skrivet av: Britt-Marie Waller skrivet 2019-02-07, 12:06
Hej Jörgen!

Det är nog ingen tvekan om att Olof Lundqvist är den du funnit i fb Flistad 1756-04-15 (C:1 Flistad s 393). Son till soldaten Olof Lundbom och hustru Kerstin Persdotter på Norra Lunds ägor. Lundqvist förekommer som ett soldatnamn kopplat till Norra Lund också. Olof Lundqvist anges ju med exakt detta födelsedatum och socken i hfl AI:8 Risinge s 44, Finspång.

Sonen Petter (döpt till Petter Carl) 1790-05-10 Finspång, Risinge (C:3 s 737). Det finns ju även två flickor, Brita Christina och Maja Lena. Det står i hfl att Maja Lena är född 1786, att Olof kom från Tjällmo detta år och att det även är vigselåret. Detta stämmer dock inte så bra...I bouppteckningen för hustrun Christina Olofsdotter Risinge tingslag 1804 FII:9 s 561 anges två döttrar Brita Stina 22 år och Maja 18 år, en son Petter 13 år. Christina död i december 1803.

I AI:9 Risinge, Finspång s 170 finns Petter Lundqvist f 1790 med sin familj. Fadern Olof har här felaktigt fått Tjällmo som födelsesocken, en miss då Tjällmo omnämndes av andra anledningar i tidigare hfl. I AI:8 s 44 finns dotter Brita och dotterdottern Stina Lotta, hänvisning till s 21. Här finns pigan Brita Stina Lundqvist f 1782-05-17 Risinge, dotter Christina Charlotta Lundqvist f 1805-01-27 Norrköping.

Brita Stina Lundqvist finns i AI:9 Risinge s 171 då har hennes efternamn Lundqvist strukits och ersatts med Larsdotter. Hon föder ett barn i lönndom 1817 som hon mördar och överförs i oktober samma år till Linköpings slottshäkte. Jag undrade över Larsdotter, men då jag haft svårt att identifiera döttrarna i familjen fick jag till slut en förklaring på detta.

1785-11-21 föds Magdalena (Maja Lena) på Finspång. Fadern är gropkarlen Lars Persson, modern Christina Olofsdotter (C:3 Risinge s 678). Gropkarlen Lars Persson avlider vid Finspång 1786-12-18 av hetsig sjukdom, 42 år gammal (EI:1 Risinge s 459).

1788-03-16 vigs gropdrängen Olof Lundqvist på Finspång och änkan h Christina Olofsdotter (EI:1 Risinge s 115).

Lars och Christinas dotter Brita Stina kan jag inte återfinna i Risinges fb angivet datum eller åren i närheten. Inte heller finner jag någon vigsel för dem i Risinge. I bou efter maken Lars Persson 1787 FII:5 s 23 framkommer att ingen släkting på mannens sida fanns tillgänglig som förmyndare för barnen, vilket kan tyda på att han inte kommer från Risinge och kanske inte hustrun heller. Olof Lundvist död 1822-01-22 enligt bou FII:13 s 2207.

Med vänlig hälsning

Britt-Marie Waller
Motala