NULL Skriv ut sidan - SV: Nils Göthberg 1694

Anbytarforum

Titel: SV: Nils Göthberg 1694
Skrivet av: Leif G. Olofsson skrivet 2019-02-04, 16:14
Hej. Du har helt rätt om Daniel Anderssons föräldrar i Björnbo. Däremot är det väldigt knepigt med hustrun Anna Andersdotter, eftersom, som du också sett, det finns två Anna med pappa Anders födda samma dag, dessutom "rätt dag".
Anna, dotter till Anders Andersson och h. Anna i Gessån, dör tydligen ganska snart, men jag har inte kollat dödboken så noga. Se AI:2, sid 128 Gessån. Alltså bör Anna vara dotter till Anders Esaiasson och hans hustru Margareta i Björnbo. Problemet är bara att de inte finns. Jag har bra koll på Säterborna i min databas över födda, gifta, döda före ca 1750 i Säter, men där finns ingen Anders med pappa Esaias. Jag skulle tro, att han var en son till Esaias Olsson i Björnbo, men han finns inte i någon bok.
Min tro är, att Anders Esaiasson hette Larsson och var styvson till Esaias Olsson, dom någon gång efter 1704 flyttade från Björnbo till Yttre Heden, där gården sedan hetat Esaias (uttalas Isses). Denne Esaias hade nämligen en styvson Anders Larsson, gift med Margareta Andersdotter (g 1699, C:2) Se AI:2, sid 114 Yttre Heden. När Anders Larsson dog 1719 (C:2, bild 185) kallas han "Isies Anders Larsson". Han och hustrun hade dessutom en dotter Anna, som du ser i AI:2.


Jag tror, men det lär väl inte gå att bevisa, att det är denne Anders som är far till Anna Andersdotter, född 1/11 1702.


Hälsningar
Leif