NULL Skriv ut sidan - Söker uppgifter om löjtnanten Augustin Rensfeldt och hans far

Anbytarforum

Titel: Söker uppgifter om löjtnanten Augustin Rensfeldt och hans far
Skrivet av: Martin Henriksson skrivet 2019-02-03, 20:34
Hej

Jag söker information om Löjtnant Augustin Rensfeldt född 1688 i Sankt Gertrud församling i Stockholm. Flyttat sedan till Katarina församling där han dör 1741. Jag har hittat han i födelseboken i St Gertrud men lyckas inte hitta något om han (och hans familj) i husförhör eller ens dödsboken.. Jag är även mycket intresserad över att veta om han förekommer i några tillgängliga militära källor. Uppgifter som jag har är att han tydligen varit löjtnant i livregementet, men exakt vilket? Skummat igenom ett stort antal utan spår.

Hans far var svärdfejaråldermannen Augustin Rensfeldt född 1644. Död 1721 i Storkyrkoförsamlingen (Nikolaj). Skulle vilja veta mera detaljer om denne man.
Själv blev jag överraskad av upptäckten att åtminstone två klingor han arbetat på finns på livrustkammaren. Finns en hemsida med uppgifter om dessa.

Är det någon som har läst boken 'Svärdfejare i Sverige'? Råkar han kanske nämnas där, om man får hoppas?

Svärdfejare Augustin Rensfeldt är min MM MM FF FF FF.

/Mvh Martin