NULL Skriv ut sidan - SV: Brasilien

Anbytarforum

Titel: SV: Brasilien
Skrivet av: Tor Anderzen skrivet 2019-02-02, 22:10
Hej Leif.

Karnan i min forskning ar min mormors foraldrar Johan Petter och Ida Bockholm.
De lamnar Kiruna i borjan av december 1910. Med sig pa resan har de sonerna Sven Johannes och Karl Bertil. 2.5 ar och 7 manader gamla.
Jar har ett ratt bra grepp om hur och nar de reser. Fran Hamburg reser de med Cap Roca och mellan Rio de Janerio och Porto lucena aker de med baten Sirio. Sonen Sven Johannes dor ombord Sirio och begravs i land efter ankomst. De anlander i Colonia Guarani den 5 februari 1911. Sonen Karl Bertil dor nagra veckor efter ankomst till Guarani. Vad jag forstar far de koloni lott ca 30 km norr om Porto Lucena. Min mormor Svea fods i September 1911 pa kolonin. Brasilianska kallor har ett felaktigt fodelse datum for henne. Det rattades av Johan Petter efter aterkomsten till Kiruna.

Har du nagon rekommendation for kallor jag kan anvanda for att hitta var deras och andras kolonier lag? Och tiden i Brasilien. vi har valdigt lite berattat fran sjalva tiden i Brasilien.

Om man tanker sig deras resa kronologiskt sa har jag bra kallor fram till dess de kom fram till och skrevs in i "Povoadores da Colonia Guarani". tiden i Brasilien ar svarare innan de kommer i kontakt med ambassaden i Buenos Aires. De skickas hem fran Buenos Aires den 4 maj 1912, deras oden under hemresan kunde jag lara mig mer om men det som jag mest onskar lara mig mer om ar tiden i brasilien.

Tack pa forhand


Tor