NULL Skriv ut sidan - SV: Var är Kjersti Anders/Andersdotter född?

Anbytarforum

Titel: SV: Var är Kjersti Anders/Andersdotter född?
Skrivet av: Kristoffer Andersson skrivet 2019-01-31, 15:16

Jag har inget upplyftande svar till dig, men jag har kollat i DDSS och sökt på Risekatslösa och årtalet 1814. Man får upp en lista med  alla födslar under 1814, totalt 16 stycken. Den första födelsen är från 1814-03-28, det finns alltså inga tidigare födelser under detta år. För resten av året 1814 är födelserna ganska jämt fördelade. Detta borde tyda på att prästen har missat att föra in födslar från början av1814, därav är Kjerstis födelse missad. Kan även konstatera att för december 1813 finns ingen födelse registrerad i Risekatslösa. Prästen har kanske varit sjuk och ej kunnat fullfölja sina plikter.
Tråkigt. Tyvärr.
Med vänlig hälsning Lars-Åke Johansson

Hej!

Det var tråkiga men läsvärda nyheter. Trodde inte att sådant hände, att prästen missade att skriva in barn som föddes etc. Det verkar inte ha varit så noggrant att skriva exakt varifrån personen flyttade eller föddes, eller så har gränserna varit lite flytande.

Jag hittade en ledtråd: när paret gifter sig (2 år efter första barnets födelse) så är en Per Andersson "brudens giftoman".
I Konga CI:3 b.92 / s.175 kan man läsa:
"Brudens älsta Broder Torparen Per Andersson fr. Hesslunda Socken."

Jag försöker hitta denne Per Andersson men har ej lyckats, han ska alltså finnas i Hässlunda 1846. Har försökt gå via barn födde i Hässlunda, men lyckas ej hitta något par som fött både en Kjersti och Andreas. Om det då är så att prästen inte skrivit in Kjerstis födelse så går det ju inte att hitta.

Jag hittade två familjer som fött en Per mellan 1810 och 1820 i Hässlunda. Den ena familjen är Anders/Andreas Thurin och Johanna Busch(e). De vigs 1815 och får en flicka 1815, Else Lotta, som dör i Felestad kort efter födseln. Johanna Busche ska ha varit gift tidigare med en Bolvig Boldevin och denne ska ha dött 1814. Enligt: https://forum.genealogi.se/index.php?topic=128888.msg1307921#msg1307921

Då borde alltså paret Bolvig och Johanna fått dottern Kjersti som sedan haft Anders som styvfar. Men belägg för detta saknas. Eftersom att det är brodern som för henne till giftermålet så antar jag att föräldrarna är döda. Det finns en Thurin som dör 1825 35 år gammal. http://www.ddss.nu/ddss/deathResult?dodID=79392

Den andra familjen är Anders Jönsson och Ingar Olsdotter. Men det verkar som att det första barnet de får tillsammans är Per. Dessutom verkar som att båda föräldrarna lever och bor i närområdet när Kjersti gifter sig så varför brodern då skulle föra henne till giftermålet vet jag ej.



Angående Kjerstis födelseort och datum.


Skall vi tro att Kjersti är född i Risekatslösa 1814 så bör hon finnas med i någon husförhörslängd från Risekatslösa 1815-1830. Om man hittar rätt i husförhörslängderna så får man ju med automatik föräldrarnas namn.


Kolla igenom de tidigaste hfl .
De tidigaste startar 1813
och sök på faderns namn Anders, som då bör stå överst för varje gård/hus i Risekatslösa som husägare/hemmansägare.
Risekatslösas hfl finns tillsammans med Hässlunda men de är tydligt åtskilda
Med vänlig hälsning Lars-Åke

Tack för tipset ska ge mig på det. Den första boken i Risekatslösa verkar dock vara skild från Hässlunda (och jag ser ingen Risekatslösa i innehållsförteckningen i Hässlunda AI:1)