NULL Skriv ut sidan - Christopher Werner f. 1779 (mfl.)

Anbytarforum

Titel: Christopher Werner f. 1779 (mfl.)
Skrivet av: Robin Joyner skrivet 2019-01-31, 14:17
Jag har ganska nyligen påbörjat kartläggningen av min mans anor och stötte då på släktnamnet Werner i den bekräftade anfadern Johan Petter Werner född 28 februari 1804 i Västra Vram (L), som son till Christopher Werner (ev. f. 1779) och hans hustru Catharina Pehrsdotter (f. 1760 i Lyby (M)). Sedan har jag jagat lösa trådar för att försöka kartlägga släkten, som ganska snabbt visade sig tillhöra/leva med de resande. Några frågetecken har uppstått och jag hoppas att jag genom att posta dem här kan återuppväcka diskussionen:

Johan Petter Werner f. 28 februari 1804 Västra Vram (L) gm. Else Knutsdotter
far: Christopher Werner f. 1779 i Djurröd (ej funnen där) gm. Catharina Pehrsdotter - någon som sedan senast kommit vidare där?
farfar: Johan Werner f. 8 augusti 1754 Amunneröd, Foss (O) gm. Helena Sahlman Dunder 1779

Jag har sju söner och en dotter som barn till Johan Werner och Helena Sahlman Dunder antecknade, men bara lyckats hitta de fem yngsta i födelseböcker. De tre äldsta Peter, Carl och Christoffer hittar jag inte, för böcker i de påstådda fn saknas för årtalen, men jag har dem antecknade från andra träd på Ancestry. De tre ska vara födda före föräldrarna gifte sig 1779. Kan någon bekräfta med källor?

farfarsfar: Peter/Petter Werner f. c:a 1730. d. 18 maj 1800 Landskrona garnisonsfn. gm. Kerstin Christoffersdotter

Jag har fyra barn antecknade för Peter Werner och Kerstin Christoffersdotter:
* Johan f. 1754 (se ovan)
* Catharina f. 30 juli 1761 Upphärad (P) - MEN!! Det finns även en Catharina, dotter till Petter Werner och Christina Lund född 30 mars 1760 i samma församling! - kan någon reda ut detta dilemma åt mig? Verkar som om man här i forumet i tidigare diskussioner gjort Kerstin Christoffersdotter och Christina Lund till samma person, men varför skulle de antecknas med så olika namnvariationer i samma bok med 16 månaders mellanrum och dessutom ge döttrarna samma namn? Hittar ingen Catharina som dött mellan 30 mars 1760 och 30 juli 1761 i församlingen...
* Elisabet (Lisken) f. 8 januari 1767 i Fors (P) - hon är dotter till Petter Werner och Kerstin Lund (?) - se ovan fundering... Oavsett vem hon är dotter till gifter hon sig med Elias Sandberg (1756-1847), även han lumpsamlare (resande?) och hos vilken i ett senare skede Christopher Werner med familj länge bor/uppehåller sig.
* Samuel f. 24 juli 1772 Ale-Skövde (P)
Har någon här hittat fler barn alternativt källor/uppgifter kring personerna i detta led?

Slutligen till mitt sista frågetecken:

Av en slump hittar jag i Östraby (M) AI:2 på sidan 61 att Samuel Werners änka Hanna Nilsdotter (f. 8 juni 1794 i Frenninge) flyttar till Östraby no 10 då maken dött av fylleri. Andra träd på Ancestry har kopplat ihop dennes dödsdatum 1837 med den Samuel som föds 1772 (se ovan), men då stämmer inte åldern. Han sades vara 74 år då han dog (Östraby FI:1, sida 11). Det skulle göra att han var född c:a 1763. Med hjälp av födelseboken för Samuel och Hannas son Samuel (förvirrande), lyckas jag få fram att DENNE Samuel är född just 1763 i Västergötland.
Tillbaka till Östraby No 10  - längre ner på den sidan i boken står att en Lars Risberg och hans hustru Johanna Maria Björkman bor på samma adress. Kan detta vara en son till Lars Risberg (f. 1776) och hans hustru Anna Sophia Werner (f. 1781 och dotter till Johan Werner och Helena Sahlman Dunder)? Kan någon hjälpa mig att göra släktkopplingen mellan Samuel Werner f. 1763 och "mina" Werners, alltså Johan Petter, Christoffer, Johan och Petter - se ovan? Den finns uppenbarligen där, men jag hittar inte den.

Robin Joyner Borgström
gm. Jörgen Borgström, vars farmors mormors far var Johan Petter Werner. :)