NULL Skriv ut sidan - Jörgen Krabbes rättegångsprotokoll

Anbytarforum

Titel: Jörgen Krabbes rättegångsprotokoll
Skrivet av: Anna-Carin Sagrelius skrivet 2019-01-27, 14:44
I min forskning efter Söffrens Christensens son Hack Söffrensen, som var ridfogde på Fulltofta gods omkring 1650-talet (det finns fyra födelsenotiser för hans barn då), har jag hamnat i Danmark. Jag undersöker i alla fall om hans samröre med Krabbe fick honom att dra västerut. I A U Isbergs Malmö stads krigshistoria 1676-76 finns ett kapitel om Jörgen Krabbe (fr sid 86). Där kan man läsa följande:

"En sak, som skulle lemna många besvärande omständigheter emot Krabbe och blifva för honom mycket olycksbringande, var Fulltoftasaken. Före krigets utbrott hade nemligen Krabbe till Nicolaus Jonson Cronacker, hvilken vid svenska väldets upprättande inkommit till Skåne såsom kamrerare vid generalguvernementet, å sin svåger Just Höeghs vägnar och med ansvar för försäljningssumman sålt egendomen Fulltofta, men hade Cronacker, då det sedermera blifvit fråga om betalningen, i stället öppnat en process mot Krabbe, hvilken hotade denne med stora förluster. Cronacker behöll emellertid Fulltofta och förblef äfven sedermera, efter Krabbes död, i oqvald besittning deraf. Flera skrifvelser, hvilka Krabbe med anledning af Fulltoftasaken tillsändt åtskilliga personer, bland andra sin förre fogde Hack Sörensen, åberopades sedermera emot honom såsom bevis på hans dubbelhet, enär de ådagalade "en tvetydighet, som ville afvakta krigets utgång".

På sid 103 i samma bok framgår också att liksvepningen skedde i änkan Talles hus med fotnot om hennes far Söffren Christensen. Alltså Hacks syster.

Jag undrar nu om det finns avskrifter på det som rörde Krabbes rättegångar eller information om var man kan läsa.

Hälsningar
Anna-Carin