NULL Skriv ut sidan - SV: Bosaeus / Bozaeus

Anbytarforum

Titel: SV: Bosaeus / Bozaeus
Skrivet av: Stefan Simander skrivet 2019-01-25, 16:22
Stort TACK Carina Widell! Du kan väl fylla på där om du har mer om släkten Lundius! :)

När det gäller Eva Maria Bozaeus/Bozea/Bozeii anor så verkar ju detta nu ÄNTLIGEN vara löst efter allt letande som Gunnar Sundberg gjorde på sin tid och jag därefter och kanske fler därtill eftersom många härstammar ifrån henne.

Det är högst sannolikt att hennes far var Nils Christiansson/Kristiansson Bozaeus f ca 1666-1667 i Härnösand, begravd i Klara 20 juni 1708 (17080620, 20/6 1708) och hennes mor var Vendela/Wendela Lundia/Lundius, begravd 1 februari 1705 (17050201, 1/2 1705).

Dessa bodde, dels på gården Harg i Skånela socken i Uppland, dels inne i Klara församling i Stockholm.

Särskilt stora likheten i namngivningen av Eva Maria Bozaeus barn i jämförelse med Magdalena Lundia/Lundius och Johan Esbergius barn är väldigt avslöjande, minst sagt!  ;)

Jag hinner inte skriva mer nu, med anledning anordnandet av en släktträff i Stockholm imorgon mellan pappa och hans nyfunna halvsyskon genom DNA-träff. Men jag hoppas kunna meddela mer om vad jag funnit om släkten Bozaeus, som inte framkommit här tidigare eller åtminstone en rättad version av släktträdet!  ;)