NULL Skriv ut sidan - Ek, Karl Johan. Var tog han vägen?

Anbytarforum

Titel: Ek, Karl Johan. Var tog han vägen?
Skrivet av: Lennart Heyner skrivet 2019-01-23, 16:17
De var 9 syskon, som alla föddes och bodde på soldattorpet Brånahemmet, Vallsjö, som barn till Johannes Paulus Andersson Ek f.420424 och Anna Kristina f. Carlsdotter Kjell 18421209 i Hjälmseryd.
Tre stack till Nordamerika, men bara 2(?) kom fram och var tog mellanbrodern Karl Johan f 18671024 vägen? Finns bara en anteckning om Utvandrat t. N. Amerika 23 mars 1885, men inget i passagerarlistor eller i amerikanska folkräkningar. Alla de övriga har jag lyckats spåra med utgångspunkt i min morfar Frans Axel Ek f. 770907 och hans brevväxling, men trots ivrigt sökande får jag inte upp något spår efter Karl Johan. Träffade han någon snygging på vägen och bestämde sig för att stanna hos henne, eller blev han så sjösjuk på överresan att han hoppade i Atlanten, eller dödad i någon strid med indianer eller revolvermän på vägen västerut. Kan någon med större erfarenhet pröva ett nytt sökupplägg? De 2 syskonen som nådde fram, Matilda och Thure hamnade i Kansas resp. Texas, fick barn, men därefter dog bägge grenarna ut.
Vore trevligt med några levande släktingar over there......