NULL Skriv ut sidan - SV: Någon som är expert på Skärstad?

Anbytarforum

Titel: SV: Någon som är expert på Skärstad?
Skrivet av: Margareta Fridén skrivet 2019-01-22, 20:39
Om Skärstad Postgård
Namnet finns läsbart redan omkring år 1800. Tio år senare betecknas det som ett torp under Lyckås.
1820–1825 heter det Lyckås, Skärstad Postgård, 1 Mtl. Här bor en postförare, Peter Apelgren född 1755. Då finns också Skärstad Torp och Torp Arons nämnt. 1830–1835 tillkommer Torp Kopparmålen.
Mellan 1835 och 1840, Skärstad Postgård, 1 Mtl, brukas till Lyckås. Skärstad Postgård äger Skolehuset och postföraren bor kvar, och ovan nämnda torp finns också.
1845 Skärstad Postgårds ägor, under Lyckås. Ingen postförare finns kvar, men en torpare i ett torp utan namn samt Skärstadtorp, Aronstorp , och torp Kopparmålen.
1875–1880 kallas gården Skärstad Skogs- eller Postgård, i fm Mtl under Lyckås. Under det finns Adelswärdska skolan, en torpare i torp utan namn, Torp Aronstorp, Skärstadtorpet eller Englunds samt utjorden Kopparmålen.
Senare försvinner namnet Skärstad Postgård och det heter istället Skärstad Skattegård eller Skogsgård, 1 fm Mtl under Lyckås.
Man kan tänka sig att gården låg centralt, någonstans kring Skärstad kyrka. Skärstadtorp ligger ju ovanför kyrkan och det finns ju fortfarande kvar och är bebott, Aronstorp vet jag ingenting om. Kopparmålen ligger mitt ute i skogen längs en skogsväg, ovanför Lyckås och Drättinge, men så var det ju en utjord. Det finns jordkällare och husgrunder kvar där.
Det här är en sammanfattning, jag har alla referenser för den som så önskar.
Hälsning
MAF