NULL Skriv ut sidan - SV: Passagerarlistor FRÅN Amerika till Sverige, samt ev. falska uppgifter i husförhörsboken

Anbytarforum

Titel: SV: Passagerarlistor FRÅN Amerika till Sverige, samt ev. falska uppgifter i husförhörsboken
Skrivet av: Staffan Bergström skrivet 2019-01-22, 15:38
Tack för ett intressant svar, Leif!
Augusta och Anders flyttade från Kilanda till Hemsjö och sen till Alingsås. Kan det vara så att fler präster skrev in henne automatiskt också, ända tills någon präst "synade" verkligheten och hon blev registrerad som obefintlig?
Hon födde barn (i USA) år 1892, 1895, 1897, 1900, 1902, 1906 och 1908. Det talar för att hon aldrig återvände till Sverige. Enligt min uppfattning så blev hon kvar i USA och gifte om sig där,
MEN¨:
1) se ovan
2) varför levde hon i samboförhållande i USA från cirka 1894/1895 till 1904 när hon gifte sig andra gången? Då anges att hon bodde i Cambridge och han i Lynn, fast de enligt census bodde tillsammans (med barnen). I census 1900 anges de som gifta. Hennes ålder anges också lite olika i olika dokument, oftast anges hon som några år yngre än vad hon borde vara enligt mig. Går det att finna några skilsmässodokument från USA; Massachussets eller däromkring? Jag har inte funnit någon annan alternativ person som kan komma ifråga som Erik Albert Holmgren gifte sig med. (Ja, han var född i Hedemora. Den släktgrenen har jag "full koll på".)

Staffan